Rozmaitości
Czy masz zdolne dziecko?

Czy masz zdolne dziecko?

Każdy rodzic pragnie, by jego pociecha wykazywała szczególne uzdolnienia. Jednak aż ponad połowa utalentowanych dzieci nie jest uważana za zdolne przez rodziców i nauczycieli. Dzieje się tak dlatego, że coraz częściej wybitni uczniowie uczą się poniżej swoich możliwości.

Niejednokrotnie zdarza się, że przeciętnie zdolne, lecz pracowite dziecko, które bardzo pragnie sukcesu i chce zadowolić rodzica, bywa błędnie rozpoznane jako uczeń szczególnie uzdolniony. Jednocześnie bardzo łatwo jest przegapić potencjał wybitnie utalentowanego dziecka, które dezorganizuje pracę grupy, nie lubi konwencjonalnych zadań, a ćwiczenia wykonuje przy jak najmniejszym nakładzie sił.

Im szybciej rozpoznamy dziecko, które jest zdolne, ale nie wykorzystuje w pełni swoich możliwości, tym większą mamy szansę na skuteczną interwencję i zmotywowanie go do nauki.

Wśród charakterystycznych cech dzieci zdolnych, jednak uczących się poniżej swoich możliwości najczęściej wymienia się:

– sprawne posługiwanie się mową, szybkie myślenie, zdolność rozwijania pomysłów innych osób i wykorzystywania w różnych sytuacjach przyswojonych informacji;

– oznaki znudzenia, ospałości i braku zainteresowania, chęć jak najszybszego zakończenia zajęć, w sytuacji gdy są one mało dynamiczne;

– niespokojne zachowanie i kłopoty z koncentracją;

– zdolność manipulacji;

– zdolność zadawania trudnych, czasem wręcz prowokacyjnych pytań;

– większa biegłość w nawiązywaniu kontaktów z osobami dorosłymi i starszymi kolegami niż z rówieśnikami;

– brak zorganizowania podczas prac domowych czy innych zadań, jak również nieumiejętność zarządzania czasem;

– umiejętność ucieczki do własnego świata, co może przejawiać się dłuższymi okresami bezczynności i brakiem skupienia;

– zmaganie się z niechęcią ze strony rówieśników, co bywa poniekąd efektem tego, iż zdolne dziecko potrafi ranić słowami czy komentować otwarcie czyjeś słabości;

– skłonność do wybuchów gniewu i wahań nastroju.

Zdolne dzieci uczące się poniżej swoich możliwości potrzebują bezpośredniego wsparcia i interwencji w zakresie rozwoju emocjonalnego i społecznego, m.in. poprzez motywację i wyzwania.

Dziecko stanie się aktywniejsze i łatwiej będzie przyswajać wiedzę, gdy:

– ma poczucie sensu tego, co robi;

– uwzględnia się jego potrzeby i zainteresowania, co sprawia, że zadania, jakie się przed nim stawia, uznaje za własne;

– ma poczucie bezpieczeństwa, świadomość prawa do błędu oraz tego, że ma z kim porozmawiać o swoich działaniach;

– działaniom towarzyszą odczucia i emocje;

– bierze udział w planowaniu i podejmowaniu decyzji;

– odczuwa satysfakcję;

– ma poczucie własnej wartości;

– dostrzega się wkład jego pracy, a nie tylko efekt;

– ma możliwość realizacji własnych pomysłów.

Zachęcam do obserwowania swoich dzieci. Pamiętajmy, iż nie każde niekonwencjonalne czy niegrzeczne zachowanie bądź brak dobrych ocen wynikają z braku talentu! Być może dziecko jest uzdolnione w bardzo wąskiej dziedzinie, która niekoniecznie bywa wykorzystywana w szkole, ale w przyszłości może stać się ogromną pasją czy wręcz sposobem na życie? I dlatego tak ważna jest współpraca ze szkołą oraz prawidłowe rozpoznanie przyczyn specyficznych zachowań dziecka na lekcjach.

Mariola Kalinowska – trener efektywnej nauki, pedagog z Akademii Nauki w Siedlcach