Diecezja
Źródło: ARCHIWUM
Źródło: ARCHIWUM

Dla otwartych na Boga

Do 29 sierpnia zespoły i soliści wykonujący muzykę chrześcijańską mogą nadsyłać nagrania na Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chrześcijańskiej Hosanna Festiwal, który odbędzie się w dniach 17-19 września.

Organizowany w Siedlcach Hosanna Festiwal u progu swej historii był Diecezjalnym Przeglądem Piosenki Religijnej, z czasem zyskał rangę ogólnopolską i zmienił nazwę. Wydarzenie jest organizowane przez Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży Diecezji Siedleckiej we współpracy z Centrum Kultury i Sztuki im. Andrzeja Meżeryckiego Scena Teatralna Miasta Siedlce oraz Miejskim Ośrodkiem Kultury w Siedlcach. Jak informuje Joanna Wyrzykowska, pełnomocnik zarządu do spraw mediów Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży Diecezji Siedleckiej, za główny cel - obok upowszechniania szeroko pojętej kultury, kształtowania gustów i wrażliwości muzycznej - festiwal stawia sobie równie ambitne zadanie formowania młodego pokolenia Polaków otwartego na wartości chrześcijańskie i ogólnoludzkie. Jest także okazją do promocji oraz wspierania utalentowanych zespołów i solistów muzyki chrześcijańskiej z całej Polski.

W tym roku zmienia się formuła zgłoszeń. Można przesłać je do 29 sierpnia jedynie poprzez formularz zamieszczony na stronie www.hosannafestiwal.pl, w zakładce „zgłoszenia”.


Liczy się prawdziwość przekazu

PYTAMY Pawła Woźniaka, prezesa zarządu diecezjalnego Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży Diecezji Siedleckiej

 

Do 29 sierpnia przyjmowane są zgłoszenia do Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chrześcijańskiej Hosanna Festiwal, który w tym roku miał w Siedlcach będzie swoją 28 odsłonę. Co kryje się pod pojęciem „muzyka chrześcijańska”?

 

Po raz 28 festiwal będzie gościł wykonawców, którzy chcą poprzez śpiew wyznać publicznie swoją wiarę w Jezusa Chrystusa. Wydaje mi się, że to jest definicja idealnie wyjaśniająca, czym jest muzyka chrześcijańska.

 

Do kogo organizatorzy adresują zaproszenie do swego rodzaju próby sił w festiwalu? Może upraszczam, ale na co stawiacie: profesjonalizm czy raczej powiew świeżości? Ambitne wykonanie czy niekonwencjonalną treść?

 

Regulamin festiwalu mówi, że wydarzenie ma charakter otwarty i jest kierowane do dzieci i młodzieży szkolnej, studentów oraz dorosłych, a w koncercie konkursowym mogą uczestniczyć soliści, duety, zespoły wokalne, wokalno-instrumentalne oraz schole. Regulamin precyzuje również, co będzie podlegać ocenie jury. Zbierając te wszystkie informacje razem, można powiedzieć, że brane są pod uwagę wszystkie wymienione cechy, a przede wszystkim zaangażowanie i prawdziwość przekazu treści, które wykonawcy będą prezentować.

 

Zawsze zastanawia mnie, co czują organizatorzy w momencie zapoznawania się z nadesłanymi nagraniami. I na czym polega selekcja potencjalnych uczestników.

 

Co roku jest podobnie – jest to po prostu ciekawość. Nigdy nie wiemy, ile zgłoszeń otrzymamy, więc jest również nutka zaskoczenia. Kwalifikowanie zgłoszeń do koncertu konkursowego odbywa się na podstawie wielu czynników, m.in. uwzględniamy zgodność treści z chrześcijańskimi wartościami czy walory wokalne. To również trudne zadanie – do koncertu kwalifikujemy maksymalnie 15 podmiotów.

 

Czy w kontekście pandemii wprowadzone zostały jakieś zmiany w etapie organizacyjnym festiwalu?

 

Jak na razie wszelkie przygotowania przebiegają w sposób tradycyjny. Nastawiamy się, że Hosanna Festiwal odbędzie się w warunkach normalnych. Jednak bierzemy pod uwagę ewentualność zmiany formy i przeniesienia festiwalu do internetu. Ta opcja jest już sprawdzona – rok temu pierwszy raz transmitowaliśmy festiwal w internecie, podobnie będzie w tym roku. Poza tym będziemy przestrzegać narzuconych limitów oraz zaleceń sanitarnych.

 

Czy werdykt jury w ostatnich latach wskazuje jakieś prawidłowości, jeśli chodzi o kierunek, w jakim zdąża chwalenie Boga śpiewem?

 

Każdy festiwal jest oddzielnym bytem. Nie da się zauważyć tendencji, ponieważ co roku każdy z uczestników jest na innym etapie rozwoju duchowego i mimo tego, że może występować kolejny raz na festiwalowej scenie, to jest to inny człowiek, z nowym doświadczeniem, przemyśleniami, przeżyciami. Stąd w każdej edycji jury podchodzi na świeżo do oceniania wykonawców.

 

Św. Augustyn twierdził, że kto śpiewa, dwa razy się modli. Osłuchały nam się te słowa, ale ciągle do nich wracamy przy okazji wielu konkursów czy choćby w kontekście pracy chórów parafialnych. Zna Pan lepszą formułę wyrażającą wartość śpiewu na chwałę Pana?

 

Nie każdy ma talent do uczestniczenia w konkursach czy śpiewania w chórze, ale każdy może chwalić Pana poprzez śpiew w sposób sobie właściwy. Dlatego uważam, że słowa św. Augustyna odnoszą się nie tylko do tych publicznych występów, ale do każdej formy śpiewu na cześć i chwałę Pana Boga.

 

Serdecznie dziękuję za rozmowę.

LI