Region

Dłuższe perony, a przejazd taki sam

Nowa stacja kolejowa Mordy Miasto cieszy mieszkańców, ale wywołuje też obawy o bezpieczeństwo pobliskiego przejazdu kolejowego.

Powodem jest znaczne ograniczenie widoczności. Zatrzymując się na wyznaczonym miejscu przed przejazdem, kierowca nie jest w stanie zobaczyć, czy na stacji stoi bądź rusza pociąg. Widok zasłaniają perony, które są wysokie i ciąganą się aż do samego przejazdu. - Rzeczywiście nie jest najlepiej, sam na to zwróciłem uwagę, przejeżdżając tamtędy - przyznaje Jan Ługowski, burmistrz miasta i gminy Mordy. Zapytany, czy samorząd zamierza podjąć działania w tym temacie, odpowiada: - Nie jesteśmy inwestorem, więc nic nie możemy zrobić. Być może PKP ma jakieś plany w tym temacie, zobaczymy - dodaje.

Rozbudowę peronu do samego przejazdu kolejowo-drogowego przy ul. Cmentarnej inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., argumentował potrzebą umożliwienia wejścia na peron bezpośrednio od strony przejazdu. Perony są również wyższe niż dotychczasowe, co zostało podyktowane koniecznością ułatwienia wsiadania i wysiadania z pociągów. Zdaniem PKP – dzięki takiej przebudowie – poprawił się dostęp do kolei, także dla osób o ograniczonej mobilności. Inwestor podkreśla również, iż nowe perony zaprojektowano, biorąc pod uwagę obowiązujące regulacje prawne oraz potencjał rozwoju przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 31.

 

Świetlne i dźwiękowe

Sąsiadujący z peronami przejazd w ul. Cmentarnej jest zabezpieczony sygnalizacją świetlną i dźwiękową, ale nie zaporami. PKP – mimo ograniczenia widoczności od strony peronów po przebudowie stacji – nie rozważa zmian rodzaju przejazdu w tym miejscu. – Dobór zabezpieczeń prowadzi się w oparciu o analizy ruchu na danym przejeździe oraz zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie – tłumaczy Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP PLK S.A. – Przejazd kolejowo-drogowy jest zabezpieczony zgodnie z przepisami i adekwatnie do natężenia ruchu w tym miejscu. O zbliżającym się lub stojącym przy peronie pociągu informują migające czerwone światło i sygnał dźwiękowy, które zakazują w takiej sytuacji wjazdu na przejazd. Podstawą bezpiecznej przeprawy przez przejazd jest stosowanie się przez kierowców do wskazań sygnalizatorów – podkreśla.

JAG