Dziecięcy świat poezją malowany
Poetyckie spotkanie odbyło się 19 października w ramach Przedszkolnego Konkursu Recytatorskiego. Kolejną edycję zawodów zorganizowało Miejsko-Gminne Centrum Kultury w Rykach we współpracy z dziecięcym oddziałem Miejskiej Biblioteki Publicznej.
Artystyczna rywalizacja rozegrała się pomiędzy 41 uczestnikami z siedmiu placówek oświatowo-wychowawczych. Na występach w pałacowej sali zgromadziły się dzieci z przedszkoli w Rykach, Bazanowie, Rososzy, Owni i Starej Dąbii. Małym recytatorom towarzyszyli nauczyciele i rodzice. Każdy mówca wystąpił z interpretacją wybranego przez siebie wiersza.
Dzieci zachwycały szczerością i prawdziwością przekazu. Niemal każde z nich było przebrane stosownie do tematu deklamowanego utworu. Wyłonić zwycięzcę nie było więc łatwo. Przed takim wyzwaniem stanęła komisja konkursowa. W jej skład weszli: dyrektor MGCK Bogumiła Porowska, Marzena Biłos z Dziecięcego Oddziału Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej i instruktor ds. teatru i żywego słowa MGCK Joanna Zakrzewska.
Spośród uczestników jury zdecydowało się uhonorować 22 osoby. Zwycięzcom przyznano odpowiednio złote lub srebrne dyplomy oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez rycki dom kultury. W oczekiwaniu na werdykt organizatorzy przygotowali dzieciom niespodziankę. Przedszkolaki miały za zadanie pokolorować ilustracje do wybranych tekstów autorki.
Językowe ćwiczenia
Realizowane po raz 16 przedsięwzięcie wpisało się już na trwałe w krajobraz kulturalny miasta. Główną ideą konkursu jest przybliżenie przedszkolakom i rodzicom współczesnej literatury dziecięcej. Każdego roku organizatorzy wybierają innego poetę. O dokonanym wyborze powiadamiają placówki przedszkolne na miesiąc przed występami tak, by dzieci miały czas na przygotowania.
Tym razem konkurs został poświęcony twórczości Agnieszki Frączek. O wyborze tekstów autorki zdecydował styl jej poezji. – Agnieszka Frączek pisze ciekawie, zwłaszcza pod względem gimnastyki języka. To bardzo ważne dla kształtowania prawidłowej wymowy i dykcji dziecka. Poza tym jej wiersze są żywe i często puentowane – argumentuje Joanna Zakrzewska, jedna z oceniających.
Uczestnictwo w konkursie wiąże się nie tylko z poznawaniem poezji, ale również pozwala na kontakt z książką. Większość przygotowujących się do występów dzieci po raz pierwszy odwiedziło bibliotekę i zapisało się do grona czytelników. Poza tym sukcesy odniesione w gminnej rywalizacji dodają małym recytatorom sił do podejmowania kolejnych wyzwań. Wielu z nich bierze udział w konkursach o zasięgu ogólnopolskim.
Tomasz Kępka