Empatia i stawianie granic
Według prognozy Głównego Urzędu Statystycznego liczba ludności w wieku 60 lat i więcej w Polsce w 2030 r. ukształtuje się na poziomie 10,8 mln osób, a w 2050 r. - 13,7 mln, co stanowić będzie ok. 40% społeczeństwa. Osoby zawodowo sprawujące opiekę nad osobami starszymi ułatwiają życie swoim podopiecznym, nie tylko jeśli chodzi o czynności bytowe (ubieranie, jedzenie, toaleta) czy administracyjne. Zapewniają seniorom zajęcia ruchowe, terapeutyczne, a nawet artystyczne. Wspieranie osób starszych w wykonywaniu codziennych czynności, troska o wzajemne relacje sprawiają, że dla obu stron może to być niezwykle cenna lekcja człowieczeństwa. Każdego roku 7 sierpnia obchodzony jest Dzień Pracownika Opieki nad Osobami Starszymi, czyli święto tych, którzy związali swoje życie zawodowe z opieką nad seniorami.
Kiedy pytam, jakie cechy powinna mieć osoba opiekująca się osobami starszymi, Anna Jakubiak, kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy w Białej Podlaskiej działającego pod szyldem Caritas Diecezji Siedleckiej, odpowiada bez zastanowienia: „Przede wszystkim empatię”. – Moim pracownikom zawsze powtarzam, by postawili się w sytuacji seniora. Wtedy lepiej zrozumieją, jak to jest, gdy człowiek bywa nieporadny i potrzebuje pomocy – tłumaczy. Ważne jest także ciepło, ale również trzeźwe myślenie i złapanie do pewnych rzeczy dystansu. – Trzeba wyważyć, co senior mówi, a czego naprawdę potrzebuje. Na ile osoba starsza nie jest w stanie naprawdę sobie z czymś poradzić, a na ile stara się kimś wysłużyć. Uważam, że wyręczanie jest dużą krzywdą dla seniorów, ponieważ w ten sposób „wylogowują się” ze społeczeństwa – zaznacza A. Jakubiak.
Kolejna cecha to otwartość na to, co może się zdarzyć. – A w pracy z seniorami może się zdarzyć naprawdę wszystko. ...
Kinga Ochnio