Historię trzeba pielęgnować
Jest etnomuzykologiem. W 2019 r. została stypendystką ministra kultury, realizując projekt pt. „Badania nad tradycyjną kulturą muzyczną bagnoszy i bojarów międzyrzeckich”. Oprócz tego jest autorką podcastu ,,Bojarzy Międzyrzeccy. Historia i kultura” oraz trasy geocachingowej o lokalnych wydarzeniach historycznych.
Punkt odniesienia
Projekt ,,Matecznik” realizowany jest w ramach stypendium ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Jego najważniejszym element to opracowanie materiałów dydaktycznych i konspektów zajęć oraz przeprowadzenie szkoleń dla nauczycieli, edukatorów i animatorów. – Potrwa rok. Chcemy wspierać i promować tradycje południowego Podlasia. Ponadto wesprze on wszelkiego rodzaju inicjatywy związane z popularyzacją tutejszego folkloru – wyjaśnia A. Magier. – Nazwa „matecznik” nawiązuje do miejsca, osób, które są pewnym punktem odniesienia. Przestrzeni, do której się wraca. Chciałabym, żeby „Matecznik” trwał także po zakończeniu stypendium, a osoby zainteresowane folklorem znajdowały tu wsparcie merytoryczne, organizacyjne oraz miały możliwość nawiązywania kontaktów – dodaje.
Nie tylko dla nauczycieli
Projekt będzie się składał z dwóch etapów. Pierwszy będzie polegał na poszukiwaniu informacji i opracowywaniu materiałów, w skład których wejdzie min.: film dokumentalny i scenariusze lekcji. Oceni je dr Weronika Grozdew-Kołacińska z Instytutu Sztuki PAN i Uniwersytetu Warszawskiego. We wrześniu rozpocznie się drugi etap. A. Magier poprowadzi szkolenia w międzyrzeckim MOK-u, których celem będzie przekazanie wiedzy o nauczaniu treści związanych z historią i folklorem. Szkolenia nie będą przeznaczone tylko dla nauczycieli. Na facebooku powstał specjalny profil pod nazwą ,,Matecznik – sieć animatorów kultury południowego Podlasia”. Znajdą się tam wszelkie materiały edukacyjne, a także informacje dotyczące wydarzeń związanych z projektem.
Region pomijany w książkach
– O historii trzeba mówić i ją pielęgnować, bo inaczej powoli zanika. Moim celem jest jej propagowanie, a także szerzenie treści wartościowych pod względem edukacyjnym. Chciałabym zapobiec interpretacjom, które nie mają nic wspólnego z prawdą historyczną. Jest to szczególnie ważne, ponieważ trudno znaleźć informacje o południowym Podlasiu. Region ten jest praktycznie nieobecny w książkach edukacyjnych dla dzieci, a jeśli już znajdziemy jakiś treści, to są one dość pobieżne – zauważa A. Magier. – Wielu nauczycieli chce opowiadać uczniom o naszym regionie, ale nie jest to takie proste. Przyczyną jest właśnie brak informacji. Mam nadzieję, że projekt to zmieni – dodaje.
Magdalena Frydrychowska