
Jezus pierwszym redaktorem naczelnym
Na początku Mszy św., która rozpoczęła pielgrzymkę, bp Kazimierz Gurda przywitał przedstawicieli redakcji, telewizji, radia, prasy, portali społecznościowych. - Za wszystkich dzisiaj się modlimy - w sposób szczególny za tych, którzy pracują w mediach naszej diecezji: w Katolickim Radiu Podlasie i w redakcji „Echa Katolickiego”. Polecamy Panu Bogu tych, którzy posługują w mediach parafialnych.
Prosimy, aby Pan Bóg wam błogosławił, wspierał w tej odpowiedzialnej i ważnej posłudze, jaką jest posługa prawdzie. Potrzeba nam dzisiaj ludzi odważnych, którzy będą stali po stronie Pana Boga i Ewangelii – zaznaczył.
Posługa jak drożdże
W homilii bp Grzegorz Suchodolski podkreślił, że przewodnikiem w jubileuszowym pielgrzymowaniu może być Abraham, ojciec wiary. Zaufał Bogu, który obiecał mu liczne potomstwo i wyruszył w trudną drogę do Ziemi Obiecanej. W jego życiu wypełniły się wszystkie obietnice Pana. Podobnie jest z pracą dziennikarzy katolickich – nie ma ich wielu, ale przesłanie, z jakim idą do swoich odbiorców, dociera do setek, tysięcy, a nawet do milionów osób. – Wasza posługa jest jak drożdże, które sprawiają, że ciasto się rozrasta. Uczestnicząc w jubileuszu mediów, nie jesteście tu sami. Za każdym z was idą wasi słuchacze, czytelnicy i widzowie. Przeżywajmy ten dzień jubileuszu jak Abraham, który ruszył w drogę sam ze swoją rodziną, a stał się ojcem wielu narodów. Wy też zabierzcie na tę pielgrzymkę wszystkich, którym służycie. Niech duchowo będą tutaj z wami – wtedy ta katedra wypełni się aż po brzegi. To niesamowite, jaki macie wpływ na wiele osób wierzących, poszukujących i niewierzących, kiedy piszecie, mówicie, prowadzicie audycje – powiedział biskup Grzegorz. Prosił, by nie ulegać pokusie zniechęcenia, kiedy wydaje się, że publicystyka religijna, katolicka ma słaby odbiór. Owoce dziennikarskiej posługi zawierzone Bogu zawsze przyniosą plon w życiu innych ludzi.
Zapraszajcie do karawany wiary
– Co macie robić jako dziennikarze katoliccy? Przez kolejne miesiące Roku Świętego zapraszajcie tych, których dzisiaj omadlacie, by poszli za krzyżem pratulińskim, za Jezusem i także przeżyli ten czas w wewnętrznym zjednoczeniu się z Panem Bogiem, by poprowadzili swoje życie śladami Jezusa Chrystusa Odkupiciela. Przez audycje, artykuły, posty na portalach zachęcajcie, żeby wyruszyli w wędrówkę jubileuszową do kościołów stacyjnych w naszej diecezji czy do dalekiego Rzymu. To wezwanie, które przez was ma trafić do tych, którym posługujecie, ma wymiar zapraszania do karawany wiary – akcentował bp G. Suchodolski.
Zwrócił też uwagę, że tak jak Abraham został poddany próbie wiary, podobne próby przechodzą ludzie mediów. – Służyć tylko popularności i słupkom, które w różnych rankingach będą podskakiwały do góry, gdy będziemy przychylni dla naszych słuchaczy – czy być jednak sługami Jezusa i prorokami prawdy? Jaki temat wybrać? Jak stworzyć pewną narrację? – mówił o ich dylematach. Przytaczając ewangeliczny obraz łodzi targanej burzą i płynących nią zaniepokojonych uczniów, przyznał, że dziennikarze katoliccy mogą czuć się podobnie w chwilach, gdy wydaje im się, że ich wysiłek jest osamotniony. Przychodzi wtedy pokusa rezygnacji. – Czy wykorzystujemy to, że pracujemy w mediach, w których Jezus jest pierwszym redaktorem naczelnym? On jest prawdą. On jest słowem. On jest Panem – mówił hierarcha. – Fale współczesnego świata będą obijać waszą łódź niezależnie od tego, czy płyniemy w łodzi redakcji katolickiej, czy świeckiej, prywatnej czy publicznej. Ale musimy mieć świadomość, że jest z nami Jezus, nasz naczelny. Dlatego powinniśmy mieć więcej wiary – powiedział.
Duchowa amnestia
Biskup zwrócił też uwagę, że nie można służyć Jezusowi Chrystusowi, jeśli nie podejmie się duchowego wysiłku, jaki symbolizuje przejście przez Drzwi Święte będące znakiem przejścia od starego do nowego człowieka, od grzechu do życia w łasce uświęcającej. Prosił, by dziennikarze skorzystali z jubileuszowego zaproszenia do życia w pojednaniu z Bogiem, trwania na modlitwie, na adoracji Najświętszego Sakramentu, formowania się. Namawiał też do korzystania w Roku Świętym z odpustów jubileuszowych związanych z przyjęciem miłosiernej miłości Boga. Odpust – wyjaśniał – jest swego rodzaju amnestią duchową otrzymaną od Jezusa, naszego Pana i Zbawiciela, który chce, by dziennikarze, reporterzy, redaktorzy byli Jego uczniami, i zaprasza ich do świętości.
Wiara na wirtualnej tablicy
Po Eucharystii uczestnicy pielgrzymki przeszli do Centrum Charytatywno-Duszpasterskiego. Ks. Marek Weresa z Dykasterii ds. Komunikacji Stolicy Apostolskiej, szef Biura Prasowego Diecezji Siedleckiej, wygłosił wykład „«Marzę o komunikacji, która wie, jak zanurzyć się w rzeczywistości, aby móc o niej opowiadać». Jak nieść nadzieję w wirtualnym/realnym świecie?”. Prelegent skupił się na zadaniach mediów. Przedstawił siedem wskazań papieża Franciszka dla dziennikarzy, które płyną z orędzi na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Zwrócił uwagę, że Ojcu Świętemu zależy na tym, by komunikacja dokonująca się za pośrednictwem mediów była służbą prawdzie i niosła nadzieję drugiemu człowiekowi. Następnie wymienił i omówił siedem przykazań dziennikarstwa, których wyznacznikiem są hasła: „kultura spotkania”, „zdobycz ludzka – nie technologiczna”, „prawda”, „piękne historie”, „zdzierać buty”, „słuchać”, „mówić sercem”. – To, na co wskazuje papież, ma nas prowadzić do tego, aby nasza komunikacja była narzędziem jedności – powiedział ks. M. Weresa. W drugiej części wystąpienia wskazał, że jako użytkownicy mediów społecznościowych jesteśmy wezwani do tego, aby na ten cyfrowy kontynent wnosić świadectwo wiary. – Dzięki temu Kościół może docierać do człowieka, a Ewangelia może być głoszona poza murami świątyń. Papież przypomina, że dzięki naszemu zaangażowaniu chrześcijańskie świadectwo może docierać do ludzi, którzy może często są na życiowych peryferiach. Mamy im ukazać piękno spotkania z Jezusem i bogactwo życia Kościoła – stwierdził.
Budowanie relacji
Po konferencji odbyło się szkolenie medialne – kolejne w cyklu zatytułowanym „Ku lepszej komunikacji Kościoła”. Tym razem gościem spotkania była Sylwia Dąbrowska znana jako „Video Teacherka”, na co dzień zajmująca się video marketingiem w mediach społecznościowych. Zwróciła uwagę, że kluczem do utrzymania uwagi widzów w tworzonych przez nich filmach jest świadomość procesu komunikacji i budowanie relacji z odbiorcą. Wiarygodność w procesie tworzenia filmów, rolek czy stories jest podstawowa, gdyż – jak mówiła – nikt nie stworzy relacji z wydarzeniem czy rzeczą. Tworzą ją odbiorca i ten kogo widzą lub słyszą. Szkolenie zakończyło się tworzeniem krótkich relacji video na media społecznościowe oraz agapa.
LI