Opinie
Źródło: ARCHIWUM
Źródło: ARCHIWUM

Katyń – żal wypowiedziany

To bez wątpienia jedno z pierwszych w Polsce artystycznych doniesień o zbrodni katyńskiej. Aż do lat 90 ubiegłego wieku powstały w 1967 r. obraz Małgorzaty Łady-Maciągowej zatytułowany „Katyń” - własność Muzeum Regionalnego w Siedlcach - wystawiany był jako „Kompozycja symboliczna”.

W siedleckim muzeum znajduje się największa w Polsce kolekcja malarki nazywanej poetką subtelnej linii, mistrzynią kameralnych form i symfonii barw. Liczy ok. 630 prac - i zajmuje w nim szczególne miejsce.

– Pierwsza księga inwentarzowa reaktywowanego w 1967 r. Muzeum Ziemi Podlaskiej rozpoczyna się wpisem obrazów M. Łady-Maciągowej (1881–1969). Można powiedzieć, że zapoczątkowały one powojenny rozdział funkcjonowania muzeum. I od razu zdobyły uznanie – mówi Danuta Michalec, historyk sztuki w MR w Siedlcach, autorka wydanego w 2007 r. albumu „Małgorzata Łada Maciągowa 1881-1969”. Dodaje, że o przekazaniu Siedlcom owoców 60 lat pracy twórczej zadecydował najprawdopodobniej sentyment do miasta, w którym artystka urodziła się i spędziła dzieciństwo. Najwcześniejsze z tych obrazów powstały w Paryżu w 1907 r. Ostatni, „Katyń”, nosi datę 1967 r. – Maciągowa chciała upamiętnić wszystkich, którzy zginęli na Wschodzie, a przede wszystkim ukochanego męża i syna. Uznała, że „Katyń” zakończy jej twórczość, ponieważ już w 1967 r. korespondowała z Siedlcami w sprawie przekazania swojej malarskiej spuścizny. Dwa lata później zmarła – mówi D. Michalec.

Królowa hiszpańskiego słońca

M. ...

Monika Lipińska

Pozostało jeszcze 85% treści do przeczytania.

Posiadasz 0 żetonów
Potrzebujesz 1 żeton, aby odblokować ten artykuł