Kochać to znaczy służyć dobru drugiego człowieka
Wiele naszych problemów wynika z różnych pragnień i nieprzepracowanych traum, które miały miejsce w dzieciństwie. To, oczywiście, nieprawda, że jeśli ktoś miał trudne dzieciństwo, to nie nadaje się do małżeństwa. Ale z całą pewnością taka osoba może potrzebować pomocy, żeby uporać się z różnymi niewłaściwymi przekonaniami, które mogą niszczyć małżeństwo. Np. ktoś może myśleć, że jest gorszy, że jest do niczego. I jeśli małżonek zrobi błąd, zapomni o czymś, to wtedy ten, który ma zranienia, nie pomyśli: okej, no zrobił błąd, pomylił się, na pewno nie chciał źle, ale pomyśli: to specjalnie, nie liczy się ze mną. I nada temu znaczenie nieprawdziwe, ale raniące i takie, które buduje mury. I w tym sensie przekonania, które gdzieś tam nabywamy w dzieciństwie pod wpływem różnych trudnych sytuacji, mogą przyczyniać się do jeszcze większych kryzysów w naszym małżeństwie czy do postrzegania problemów jako poważniejszych niż one są w istocie.
Tytuł nowej książki Pani autorstwa sugeruje, że aby małżeństwo prawidłowo funkcjonowało, potrzebna jest znajomość instrukcji jego obsługi. Nie wystarczy intuicja?
Żeby małżeństwo było udane, potrzebne są konkretna wiedza i konkretne starania. Nie wystarczy tylko intuicja, nie wystarczy tylko chcieć. Połowa małżeństw na świecie się rozwodzi. Ale to nie znaczy, że ta druga połowa to szczęśliwi ludzie. Dlaczego? Właśnie dlatego, że to nie jest takie proste, nie wystarczy tylko się zakochać i jakoś to będzie. Potrzeba jeszcze konkretnej wiedzy i starań.
Są jednak tacy, którzy mówią, że do udanego małżeństwa wystarczy właściwy kandydat albo właściwa kandydatka…
To jest przykład myślenia, w którym podchodzimy do miłości jak do szalonego ognia, tymczasem prawdziwa miłość przypomina żarzące się węgle. Nie wystarczy tylko się zakochać, zachwycić, potrzebne są starania, które warto podejmować w trakcie trwania związku, na przestrzeni wszystkich lat. Oprócz znalezienia właściwej osoby konieczne jest posiadanie i wykorzystywanie pewnych umiejętności, takich jak np. umiejętność przebaczania, nazywania swoich potrzeb, rozwiązywania konfliktów, słuchania drugiego, asertywności. To właśnie one pomogą nam przetrwać kryzysy. ...
Anna Wolańska