Diecezja
BPDS
BPDS

Ku lepszej komunikacji Kościoła

W sobotę 4 lutego w Centrum Charytatywno-Duszpasterskim w Siedlcach 80 osób - przedstawicieli parafii, zgromadzeń zakonnych i wspólnot uczestniczyło w I Szkoleniu Medialnym.

Dostrzegając znaczenie obecności Kościoła instytucjonalnego w przestrzeni internetu, także komunikacji prowadzonej przez parafie, wspólnoty, ruchy czy instytucje kościelne, oraz stale rosnącą liczbę użytkowników mediów społecznościowych w Polsce, Biuro Prasowe Diecezji Siedleckiej wraz z Wydziałem Duszpasterskim Kurii Diecezjalnej zorganizowało spotkanie szkoleniowe. Jego celem była profesjonalizacja komunikacji Kościoła siedleckiego, wykorzystanie mediów w misji ewangelizacyjnej, a także wymiana doświadczeń i określenie możliwości współpracy na przyszłość.

Magdalena Jeżak-Śmigielska – redaktor mediów społecznościowych w Redakcji Audycji Katolickich TVP oraz Towarzystwie św. Franciszka Salezego inspektorii warszawskiej w wystąpieniu „Nie tylko ogłoszenia parafialne – czyli o możliwościach Facebooka w misji duszpasterskiej Kościoła” wskazała funkcje mediów społecznościowych w Kościele oraz przedstawiła praktyczne wskazówki, jak używać FB, by wypełnić główny cel działań ewangelizacyjnych w świecie wirtualnym, czyli przyciągnąć człowieka do wspólnoty w świecie realnym. – Dzisiejsza obecność na szkoleniu medialnym pokazuje, że jesteśmy otwarci na słowa Jana Pawła II: „Nie lękajcie się nowych technologii”. Media społecznościowe dają możliwość szybkiej komunikacji. Są szansą, aby dotrzeć do wspólnoty ludzi wierzących, ale też tych, którzy są od niej daleko – powiedziała M. Jeżak-Śmigielska.

Prawda i piękno
„«Piękno zbawi świat», czyli o tym, co dobre, w katointernecie. Analiza praktyk katolickich twórców w mediach społecznościowych” to temat wystąpienia Malwiny Rysak – badaczki komunikacji religijnej.
– Od wieków oddawano Bogu to, co najpiękniejsze, poprzez sztukę. Tworzono prawdziwe dzieła na Jego cześć i chwałę, budowano zjawiskowe świątynie i angażowano wybitnych artystów, by swoją twórczością zachęcali ludzi do wiary oraz odkrycia prawdziwego Piękna. Aktualnie z racji coraz większej liczby powstających publikacji spada ich jakość, a co za tym idzie – przekazywana wartość. Porzucamy estetykę i piękno, co wpływa na prezentowany poziom. Naszym zadaniem jest dzielić się słowem Bożym i wartością w godny sposób – zaznaczyła.
Był także czas na zajęcia praktyczne związane z narzędziem internetowym służącym do tworzenia grafik – „Canva – nowoczesne płótno. Narzędzie, które pozwala z łatwością stworzyć atrakcyjne treści wizualne”. – Pozwólmy sobie na odrobinę artyzmu i wejdźmy na nowy poziom publikowanych treści naszych wspólnot. Wizualna komunikacja religijna nie musi ograniczać się do informowania o aktualnych wydarzeniach we wspólnocie. Niech inspiruje, zachwyca i angażuje odbiorcę – podpowiadała M. Rysak.

Przemieniać człowieka, ukazywać dobro
Ks. Marek Weresa z Biura Prasowego Diecezji Siedleckiej i KRP w wykładzie „Zasada 5 W – pięć odpowiedzi na proste pytania, czyli o życiu parafii w naszych mediach” podzielił się praktycznymi wskazówkami w tworzeniu zapowiedzi czy relacji z wydarzeń, powiedział też o komunikacji ze wspólnotami w parafii i promowaniu parafialnych wydarzeń.
– Myślę, że to szkolenie pozwoli nam choć trochę odpowiedzieć na wezwanie Ojca Świętego, abyśmy w świecie internetu potrafili opowiadać „piękne historie”, które będą przemieniać życie człowieka, ukazywać dobro, które dokonuje się wokół nas, komunikując się w prawdzie i miłości – podsumował.
Kolejne szkolenie medialne odbędzie się jesienią. Będzie dotyczyć nowych tematów, m.in. tych, na które zwrócili uwagę uczestnicy szkolenia.

LI