Rozmaitości
Legitymacje do lamusa

Legitymacje do lamusa

Z końcem grudnia 2009 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprzestanie wydawania i potwierdzania papierowych legitymacji ubezpieczeniowych.

Od 1 stycznia 2010 r. prawo do świadczeń z opieki zdrowotnej potwierdzać będą inne dokumenty określone przez Narodowy Fundusz Zdrowia. – Rezygnujemy z wydawania legitymacji, bo nie są już potrzebne – wyjaśnia Mirosława Boryczka, członek zarządu ZUS ds. ekonomiczno-finansowych.

Informacje umożliwiające stwierdzenie, czy dany pacjent jest objęty ubezpieczeniem, ZUS przesyła do NFZ w formie elektronicznej. Raz w tygodniu przekazywane są deklaracje zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz wyrejestrowania z ubezpieczenia. Raz w miesiącu NFZ otrzymuje pliki zawierające informacje o należnych i opłaconych składkach. – Dane, które przekazujemy do NFZ, są wystarczające do ustalenia prawa do korzystania ze świadczeń zdrowotnych. Nie ma potrzeby, by dublować je na papierze – tłumaczy Boryczka. Monika Gwiazdowska, rzecznik prasowy siedleckiego oddziału ZUS, potwierdza, że dla ubezpieczonych (pacjentów) zaprzestanie wydawania i potwierdzania legitymacji przez ZUS nie powinna mieć żadnego wpływu na możliwość korzystania z opieki zdrowotnej na dotychczasowych zasadach. Dowodem ubezpieczenia są bowiem inne dokumenty określone przez NFZ, w szczególności potwierdzające opłacanie składek. Jedną z form takiego potwierdzenia jest druk ZUS RMUA, czyli informacja o miesięcznej kwocie składek przekazywana ubezpieczonym przez płatników (każdy pracodawca ma obowiązek wystawiania swoim pracownikom takiego dokumentu co miesiąc). W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą potwierdzeniem ubezpieczenia będzie druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz dowód opłacenia składek. Szczegółowe informacje o zasadach potwierdzania prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego można znaleźć na stronie internetowej: www.nfz.gov.pl.

WA