Matematyczne problemy
Jedni uczą się lepiej, inni gorzej... Od czego zależne jest powodzenie szkolne ucznia?
Składa się na to naprawdę wiele czynników, głównie predyspozycje psychofizyczne, warunki życia i rozwoju oraz działania edukacyjne szkoły. Po pierwsze jednak: ogólne zdolności dziecka, iloraz inteligencji, pewność siebie, nastawienie do nauki. Co ciekawe - ważne jest nastawienie nie tylko ucznia, ale i rodzica. To, czy wspierają oni swoje dziecko w edukacji, czy w domu panuje przekonanie, że nauka jest wartością, ważnym elementem życia.
Zbyt małe, ale i zbyt duże naciski dorosłych mogą źle wpływać na ucznia. Z doświadczenia mogę również powiedzieć, że niepowodzenia w nauce mają dzieci, które często chorują. Gdy opuszczają dużo lekcji, trudno jest im nadrobić cały program. Zaległości powodują braki w bazowej wiedzy, do której trzeba się odwoływać na dalszych etapach edukacji.
Przeszkodą w uczeniu się mogą być czynniki biologiczne: poważne wady wzroku i słuchu. Nie bez znaczenia są też niekorzystne działania edukacyjne w szkole, jak np. częste zmiany nauczycieli, przeładowany program, zbyt liczne klasy. Zdarza się też, że rodzice za dużo oczekują i wymagają, a przecież każde dziecko jest inne… To wszystko może sprawić, że część z uczniów napotyka na trudności w nauce.
Jaka jest skala problemu?
Myślę, że każdy z nas kiedyś na jakimś etapie edukacji takich trudności w uczeniu się doświadczył. Generalnie jednak możemy je podzielić na niespecyficzne i specyficzne. ...
Iwona Zduniak-Urban