Region
Źródło: MS
Źródło: MS

Milowy krok ze Stadlerem

Już w czerwcu na szynach w województwa mazowieckiego i śląskiego pojawią się pierwsze pojazdy FLIRT, wyprodukowane w zakładzie montażu pojazdów szynowych w Siedlcach.

Są przestronne, widne i zaopatrzone w klimatyzację. Każdy z pojazdów posiada 212 miejsc siedzących i 284 stojące. W środkowym wagonie znajduje się pomieszczenie wielofunkcyjne na wózki dziecięce, rowery i duży bagaż, a ponadto stanowisko dla wózków inwalidzkich oraz siedzenia składane dla osób niepełnosprawnych. Zarząd firmy Stadler zaprezentował je 18 lutego, podkreślając, że to kolejny krok milowy w funkcjonowaniu firmy na polskim rynku.

Uruchomienie zakładu montażu w Siedlcach oraz zmontowanie pierwszych pociągów trwało 19 miesięcy – od chwili wygrania przetargu na dostawę 14 pojazdów niskopodłogowych FLIRT. 10 z nich zamówił Samorząd Województwa Mazowieckiego, 2 zostaną dostarczone do odbiorcy do końca maja tego roku. Po przekazaniu ich spółce Koleje Mazowieckie, będą obsługiwać regionalne przewozy pasażerskie na najbardziej uczęszczanych trasach Mazowsza.

W prezentacji wzięli udział przedstawiciele Urzędów Marszałkowskich obu województw, Kolei Mazowieckich oraz PKP Przewozy Regionalne oraz lokalnych władz samorządowych i kościelnych, powitani przez Petera Jeneltena, wiceprezesa, dyrektora ds. maketingu i sprzedaży Stadler Rail, który przypomniał kolejne etapy uruchamiania fabryki w Siedlcach. Omówił je szczegółowo Stanisław Skalski, dyrektor ds. sprzedaży w Europie Środkowo-Wschodniej, członek Zarządu Stadler Polska. Podkreślił on, że przenoszenie kompetencji i odpowiedzialności za kolej na samorządy województw jest gwarancją polepszenia jakości przewozów. – Wierząc w przedsięwzięcie, zdecydowaliśmy, by seria pociągów była budowana w Polsce. Nie tylko je wyprodukowaliśmy, ale postawiliśmy na nogi fabrykę – przypomniał obietnicę, złożoną władzom województwa.

Zdaniem marszałka Adama Struzika, wyjazd nowych pociągów na tory to początek radykalnej zmiany podróżowania na Mazowszu, a strategia rozwoju województwa mazowieckiego zakłada m.in. poprawę infrastruktury transportu kolejowego. – Tylko roku trzeba było, żeby firma Stadler wywiązała się z deklaracji. Daje nam to poczucie partnerstwa i uczciwości. Wbrew niedowiarkom będziemy mieli na Mazowszu przyjazną, estetyczną i przyszłościową w sensie rozwoju kolej – podsumował.

Zarząd firmy Stardler zebrał wiele podziękowań i gratulacji. Złożyli je m.in. poseł Bogusław Kowalski oraz bp Henryk Tomasik. Słowa uznania skierował też w liście poseł Krzysztof Tchórzewski. Zastępca prezydenta Siedlec Marta Sosnowska odczytała list gratulacyjny podpisany przez Wojciecha Kudelskiego. Podkreślił w nim, że obecność fabryki w Siedlcach to nie tylko napływ najnowocześniejszych technologii, prestiż na skalę międzynarodową, ale też sygnał, że Siedlce to dobre miejsce dla inwestorów.

Halina Sekita, prezes zarządu spółki „Koleje Mazowieckie” stwierdziła, że na nowoczesne pociągi spółka czeka z niecierpliwością. Tym bardziej że w ciągu 3 lat przybyło 6 mln pasażerów. – To tabor z najwyższej półki. Prosimy o jeszcze – zakończyła swe wystąpienie.


3 PYTANIA

Stanisław Skalski, członek Zarządu Stadler Polska

FLIRT to pociąg nowoczesny. Czyli?

Jest zbudowany ze stopów aluminium, co czyni go lżejszym w porównaniu z pociągami ze stali. Pneumatyczne usprężynowanie zawieszenia pozytywnie wpływa na komfort jazdy i poziom hałasu. Jest też energooszczędny, zdolny do oddawania energii do sieci w czasie hamowania. Posiada też elektroniczne monitory; na których można odczytać stację i czas podróży.

Zanim 2 pierwsze pociągi, zmontowane w Siedlcach trafią do eksploatacji…

…przechodzą próby statyczne, sprawdzające działanie wszystkich systemów, oraz dynamiczne – już poza fabryką. Na koniec maja przewidziano uzyskanie homologacji od Urzędu Transportu Kolejowego na podstawie wniosku i opinii technicznej Instytutu Pojazdów Szynowych w Poznaniu.

Pociągi z rodziny FLIRT są dopuszczone do ruchu w Szwajcarii, Niemczech, Węgrzech i Włoszech. Liczymy, i takie jest też stanowisko UTK, że większość badań przeprowadzonych w tych krajach zostanie uznanych u nas.

Jakie są plany siedleckiej fabryki?

Powstała dla rynku polskiego, a ten ma duży potencjał. Wiemy, że Warszawa szykuje się do zakupu dużej partii tramwajów, a planowane są także zamówienia na szynobusy. Fabryka w Siedlcach nie odbiega od innych fabryk Stadlera, jest więc przygotowana do produkcji wszystkich pojazdów z naszej oferty.

Monika Lipińska