Most coraz bliżej
Inwestycja ma powstać pomiędzy Antoniówką Świerżowską a Świerżami Górnymi. Jak zapewniono, prace projektowe przebiegają zgodnie z harmonogramem, a budowa powinna rozpocząć się w czwartym kwartale 2024 r. W kwietniu zakończony został etap A studium korytarzowego z analizą wielokryterialną. Rozważano w nim trzy warianty lokalizacji mostu oraz pięć budowy dróg, które mają powstać w ramach inwestycji. - Każda z wersji była weryfikowana pod kątem środowiskowym, ekonomiczno-finansowym, technicznym i społecznym. Ostatecznie na bazie punktacji i wyników konsultacji do dalszych etapów prac projektowych zakwalifikowano trzy warianty - poinformował Mariusz Kos z firmy projektowej, omawiając plusy i minusy wybranych rozwiązań.
Jeden z uczestników spotkania zadał pytanie, czy można przy moście drogowym wybudować most kolejowy. Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Garwolinie Marek Jonczak odpowiedział, że nie, ponieważ program „Mosty dla regionów” powstał z myślą o ruchu drogowym, a nie kolejowym. Burmistrz Łaskarzewa Anna Laskowska interesowała się ewentualnym połączeniem komunikacyjnym inwestycji mostowej z trasą S17.
Według starosty powiatu garwolińskiego Mirosława Walickiego najbardziej żywe pod względem pytań były konsultacje w gminie Maciejowice, gdzie planowany jest najdłuższy przebieg drogi dojazdowej. Z kolei w gminie Kozienice mieszkańców najbardziej interesowała kwestie natężenia ruchu i zmiany szlaków komunikacyjnych oraz jak będzie wyglądało życie po wybudowaniu mostu.
Nie wiedzieliśmy, na co się porywamy
– Przede wszystkim chciałbym podziękować swoim partnerom za to, że zdecydowaliśmy się wspólnie przystąpić do tego bardzo ważnego dla regionu projektu. Na samym początku, nie do końca zdawaliśmy sobie sprawę, na co się porywamy, ale myślę, że – krok po kroku – jesteśmy na drugim etapie realizacji inwestycji projektowej. Zaczyna ten most nabierać kształtów i gdyby nie rządowy program „Mosty dla regionów”, nie byłoby szans nawet na rozpoczęcie rozmów na ten temat – przyznał starosta Walicki.
Starosta powiatu kozienickiego Krzysztof Wolski potwierdził, iż budowa mostu to wyzwanie zarówno pod względem finansowym, jak i pod kątem samego przygotowania do inwestycji. – Samo przygotowanie dokumentacji trwało trzy lata, a ewentualne wykonanie zajmie ok. półtora roku. Pokazuje to, gdzie w tej chwili tkwi główny problem realizacji zadania – podsumował.
Inwestycja z rozmachem
Inwestorem budowy mostu i dróg pomiędzy Antoniówką Świerżowską a Świerżami Górnym jest starostwo powiatowe w Garwolinie. Przygotowaniem i nadzorem nad inwestycją zajmuje się Powiatowy Zarząd Dróg w Garwolinie. Zgodnie z założeniami proces projektowy będzie trwał do 2024 r. Łączna wartość dokumentacji opiewa na ponad 5,2 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w 2026 r. Szacunkowy koszt mostu to 650 mln zł.
Waldemar Jaroń