Nie tylko przystanki
Mieszkańcy północno-wschodniej części Lubelszczyzny do Łukowa, Parczewa czy Lubartowa będą mogli dojechać z nowych przystanków, które powstają w Aleksandrowie, Ustrzeszu i Jaskach. Wyższy komfort obsługi pasażerów zostanie zapewniony również w Milanowie i Bezwoli, gdzie istniejące obiekty przechodzą gruntowną modernizację.
Z myślą o podróżnych
Prace prowadzone w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” znajdują się obecnie w różnych fazach. W Aleksandrowie, Jaskach i Ustrzeszu gotowe są już konstrukcje nowych peronów. Zbudowano także dojścia do obiektów, zamontowano tablice informacyjne i szkielety wiat przystankowych. W Milanowie ustawiane są specjalne ściany, obok których zostaną ułożone płyty peronowe, zaś w Bezwoli przygotowywany jest teren pod nowy peron. Na wszystkich przystankach znajdą się wiaty, ławki i specjalne poręcze. Podróże ułatwią czytelnie oznakowane tablice informacyjne oraz gabloty z rozkładem jazdy. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Z myślą o niewidomych i niedowidzących powstaną specjalne ścieżki naprowadzające, zaś same perony i ich krawędzie będą wykończone specjalnymi antypoślizgowymi ryflowanymi płytami. W planach jest także montaż stojaków rowerowych oraz oświetlenia w technologii led zapewniającego bezpieczne podróżowanie po zmroku.
Pod napięciem
W województwie lubelskim tzw. program przystankowy obejmuje 20 lokalizacji. W naszym regionie podróżni korzystają już z nowych i zmodernizowanych przystanków w: Leopoldowie, Sarnowie i Grabowie Szlacheckim (na linii kolejowej nr 26 między Łukowem i Dęblinem) oraz w Chotyłowie na trasie Łuków – Terespol (LK nr 2).
Pod koniec ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla elektryfikacji linii kolejowej nr 30. Przeszło 100-kilometrowy odcinek ma być zelektryfikowany na całej długości od Łukowa przez Radzyń Podlaski, Parczew, Lubartów aż do Lublina. Dzięki inwestycji na tory będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Modernizacja przyczyni się również do skrócenia czasu podróży (nie będzie konieczności wymiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe), a także pozwoli na opracowanie atrakcyjnej oferty przewozowej między Lubelszczyzną i Mazowszem. Dokumentacja ma być gotowa do 2027 r. Z kolei sama elektryfikacja – jak szacuje PKP – powinna zakończyć się w 2029 r.
MLS