Nie tylko sztuka i komercja
Zgodnie z charytatywną ideą, jaka od początku przyświeca festiwalowi, nagrody pieniężne przeznaczone dla zwycięzców, ufundowane przez lokalne firmy, zostały bowiem przekazane na rzecz chorych dzieci. W tym roku finansowym wsparciem objęci zostali siedleccy podopieczni Fundacji Siepomaga: Natasza Żółkowska, Marysia Jędrzejewska oraz Lenka Marciniak. Gala wieńcząca festiwal odbyła się 17 grudnia. - W trudnych realiach, ale cieszymy się, że udało się festiwal zorganizować w całości. Razem z nami cieszą się aktorzy, artyści, producenci spektakli. Dla nich wartością najwyższą jest możliwość spotykania się z widzami.
Obecność, uśmiech i brawa, spontaniczny śmiech, czasami łzy wzruszenia – to elementy, które towarzyszyły nam wszystkim podczas tegorocznych festiwalowych spotkań – zaznaczył na wstępie Artur Mydlak, dyrektor Centrum Kultury i Sztuki im. A. Meżeryckiego Scena Teatralna Miasta Siedlce – głównego organizatora OFT. Głos A. Mydlaka podzieliła również Hanna Śleszyńska, patron artystyczny tegorocznej edycji. Aktorka w przesłanym nagraniu filmowym dziękowała wszystkim zaangażowanym w realizację przedsięwzięcia oraz siedleckiej publiczności, która, mimo trudnej sytuacji tak licznie zasiadała na widowni podczas każdego spektaklu. – Bez publiczności nie ma teatru – zaznaczyła na koniec.
W czterech kategoriach
Spośród ośmiu spektakli konkursowych wybrano cztery najlepsze. Tytuł „najlepszego spektaklu”, według werdyktu komisji konkursowej, otrzymała sztuka „Wieczór panieński plus”, wyprodukowana przez Impresariat Artystyczny „Koncert” Zdzisława Marcinkowskiego we współpracy z „Teatrem My” Marioli Berg. Nagroda dziennikarzy została przyznana twórcom spektaklu „Upiór w kuchni”, czyli Agencji Artystycznej „Palma”, zaś za najlepszą aktorkę festiwalu uznano Katarzynę Skrzynecką („Wieczór panieński plus”). Swoją nagrodę przyznała również publiczność, dając najwyższą notę sztuce „La Bombe”, wyprodukowanej przez Agencję Artystyczną „IdeaArt” Huberta Ziętali. – We wrześniu na tej scenie miała miejsce ogólnopolska premiera naszego przedstawienia. Dla nas jednak była to potrójna premiera: spektaklu, reżyserska Sambora Czarnoty oraz producencka. Dziękujemy zatem za wyróżnienie i docenienie naszej pracy – zaznaczył H. Ziętala.
Sztuka w dobie pandemii
Współtwórcy podwójnie nagrodzonego spektaklu „Wieczór panieński plus” dziękowali za wyróżnienie i gratulowali pomysłodawcom pięknej idei, która towarzyszy festiwalowi. – Nasz spektakl powstawał w bardzo trudnych warunkach. Zaczęliśmy pracę nad sztuką dość wcześnie i… zastała nas pandemia. Pozbawiono nas lokum, gdzie moglibyśmy odbywać próby. Ćwiczyliśmy więc w moim mieszkaniu. Przestawialiśmy meble, ustawialiśmy prowizoryczną scenografię. Wszyscy byliśmy niezwykle zaangażowani i pragnęliśmy, by spektakl mimo wszystko zaistniał – wspominała M. Berg. – Potem nastąpił czas chorób w naszej obsadzie, zatem znów mieliśmy przerwy w próbach. Następnie po kryjomu robiliśmy je w jednym z domów kultury, ale dzięki życzliwości ludzi dobrnęliśmy szczęśliwie do końca. Zagraliśmy niewiele spektakli, a już zdobywamy nagrody, więc tym bardziej cieszymy się i dziękujemy w imieniu wszystkich autorów tego sukcesu – dodała.
Uroczysty wieczór zakończył koncert „Od nocy do nocy” w wykonaniu Joanny Aleksandrowicz oraz towarzyszących aktorce muzyków. Interaktywny występ wprowadził zgromadzoną publiczność w niepowtarzalny klimat oraz przeniósł w świat nieoczywistych barw musicali i dawnych filmów.
Iwona Zduniak-Urban