Niepokalana – pierwsza z odkupionych
Księże Profesorze, o czym przypomina nam dogmat Niepokalanego Poczęcia Matki Bożej? O co w nim chodzi? Często nie jest rozumiany poprawnie…
Rzeczywiście, z tym rozumieniem są problemy, jak można było się przekonać całkiem niedawno, gdy ktoś na jednym z portali internetowych twierdził na przykład, że ten dogmat oznacza zakwestionowanie wartości małżeństwa i zrodzenia potomstwa. Niepokalane Poczęcie oznacza, że Maryja - jako przyszła Matka Zbawiciela - na mocy Jego przyszłych zasług wysłużonych na krzyżu już „w pierwszej chwili swego istnienia” została „zachowana od grzechu pierworodnego”, a więc obdarzona pełnią łaski, czyli życia Bożego, i już na stałe „Pan jest z Nią”, jak to potwierdził anioł Gabriel w czasie zwiastowania.
W gruncie rzeczy zatem dogmat ten mówi o zbawieniu pochodzącym od Boga, którego w całkowicie wyjątkowy sposób dostąpiła Maryja, aby stać się godną Matką Syna Bożego w ciele. Tak naprawdę dogmat mówi nam o wyjątkowym działaniu zbawczym Boga Wszechmogącego w Maryi.
Został on ogłoszony dopiero w 1854 r. i jest jednym z czterech maryjnych dogmatów naszej wiary. Intuicja w kwestii Niepokalanego Poczęcia Maryi była w Kościele żywa jednak dużo wcześniej. Dlaczego musiało minąć tyle lat, zanim ogłoszono to oficjalnie i podano do wiary?
Dogmaty maryjne spełniają w wierze katolickiej funkcję niejako „pomocniczą”, wyrastając zawsze w kontekście wiary w Jezusa Chrystusa i w odpowiedzi na pewne zapotrzebowanie kościelne. Jak wspomniałem, dogmat Niepokalanego Poczęcia przypomina, że Jezus Chrystus jest Zbawicielem, którego zbawcze działanie stanowi nieusuwalny element ludzkiego losu i pełnego bycia człowiekiem. Gdy w XIX w. prawda ta była mocno kwestionowana, papież bł. ...
Agnieszka Wawryniuk