Nowoczesny i komfortowy
Odświeżony gmach z zewnątrz ma nawiązywać do swojego pierwotnego industrialnego charakteru. Ponadto ma być unowocześniony i przystosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych. W projekcie, jak zapewnia PKP S.A, postawiono duży nacisk na ekologię i bezpieczeństwo. Obecny budynek został wzniesiony w 1986 r., a następnie częściowo przebudowany w latach 90. - Modernizacja dworca w Siedlcach to jedna z ważniejszych inwestycji w województwie mazowieckim realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej głównym celem jest poprawa komfortu podróżnych, bezpieczeństwa, ale również estetyki dworca, który zyska całkowicie nowy wygląd łączący w sobie nawiązanie do historii oraz nowoczesność - mówił Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A., podczas briefingu prasowego dotyczącego przekazania placu budowy i rozpoczęcia prac, który odbył się 19 lipca.
– Trzeba przyznać, że ten dworzec nie spełnia europejskich standardów, tym bardziej cieszy, że został zakwalifikowany do generalnego remontu – zauważył poseł Krzysztof Tchórzewski, który zabiegał o remont obiektu. – Tysiące biletów miesięcznych w kierunku Warszawy i w ogóle ilość osób obsługiwanych na tym dworcu wskazują na to, że jest on obiektem, który służy nie kolei, a mieszkańcom Siedlec i okolic – dodał parlamentarzysta.
Z kolei wiceprzewodniczący rady miasta Maciej Nowak podkreślił wagę inwestycji, przypominając, że to kolejne przedsięwzięcie związane z transportem, bo już „niedługo będziemy mieli autostradę A2”. Podziękował też wszystkim, którzy przyczyniają się do rozwoju Siedlec i regionu.
Poprawić komfort podróżnych
Metamorfozę przejdzie elewacja budynku, która odzyska ceglany wygląd, wzorowany na pierwszym siedleckim dworcu wybudowanym w 1866 r. We wnętrzu gmachu powiększy się przestrzeń dla podróżnych, m.in. dzięki wyburzeniu ścian i części stropów w zachodniej części budynku. W efekcie powstanie dwukondygnacyjne pomieszczenie pełniące funkcję poczekalni z antresolą komunikacyjną na piętrze. Na parterze, poza kasami biletowymi, pojawią się punkty handlowo-usługowe oraz toalety. W projekcie parter budynku połączono z pasażem handlowym na piętrze za pomocą klatek schodowych oraz dwóch wind.
Dzięki inwestycji dworzec zyska wiele usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Oprócz wspomnianych wind będą to m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, tabliczki w alfabecie Braille’a, dotykowy plan dworca, automatyczne drzwi czy okienka kasowe dostosowane do obsługi osób poruszających się na wózkach. We wnętrzach zastosowana będzie również kontrastowa kolorystyka, co ułatwi przemieszczanie się po obiekcie osobom niedowidzącym.
Kasy biletowe w kontenerze
Na nowo zagospodarowany zostanie również teren w sąsiedztwie dworca. Pojawią się tam wiata rowerowa oraz kilka miejsc parkingowych, a także nowe ławki, oświetlenie czy kosze. Łączny koszt inwestycji to 18,7 mln zł brutto.
W związku z remontem na pasażerów czekać będą pewne utrudnienia. Za dwa miesiące poczekalnia i kasy biletowe przeniesione zostaną do obiektu tymczasowego, który stanie przy wejściu na perony. – Dworzec tymczasowy będzie to dworzec kontenerowy, ale ze wszystkimi możliwymi udogodnieniami w postaci toalet, kas biletowych oraz małej poczekalni dla klientów – tłumaczy Jacek Gilewicz, przedstawiciel wykonawcy inwestycji. Otwarcie przebudowanego dworca planowane jest na jesień 2022 r.
HAH