
Oskarżenia i manipulacje
Zapowiadają, że mieszkańcy będą mogli wysłuchać opinii ekspertów drogownictwa, urbanistyki i inżynierii ruchu. O spotkaniu, które ma odbyć się 8 maja, o 16.00, poinformowano 23 kwietnia. Wiadomość ukazała się na profilu facebookowym miasta. W zaproszeniu poinformowano, że „celem jest przedstawienie mieszkańcom - wszystkim uczestnikom ruchu drogowego - wypracowanego rozwiązania zapobiegającego paraliżowi komunikacyjnemu. Zostało ono złożone we wniosku w konkursie PKP PLK S.A.
Realizacja tej inwestycji ma szanse na współfinansowanie przez spółkę Skarbu Państwa”.
W komunikacie zaznaczono, że spotkanie ma dotyczyć koncepcji budowy tunelu na przedłużeniu al. Jana Pawła II do ul. Dokudowskiej. Wspomniano też, iż do magistratu nie wpłynęła obiecywana przez radną Agnieszkę Kulicką alternatywna koncepcja tunelu na ul. Długiej przygotowana przez komitet społeczny.
Słowo przeciw słowu
Na reakcję komitetu „Nowy Przejazd – Wspólna Sprawa” nie trzeba było długo czekać. Jego przedstawiciele jeszcze tego samego dnia zorganizowali konferencję prasową, podczas której dementowali treści zawarte w komunikacie magistratu.
Jako pierwszy zabrał głos radny Wojciech Babicz. Przypominał o spotkaniu z mieszkańcami miasta, które zostało zorganizowane przez komitet 25 marca. – Przedstawiliśmy wtedy nasz kompromisowy pomysł, który zyskał akceptację. Mieszkańcy poparli tę koncepcję. Postanowiliśmy przekazać ją prezydentowi razem z petycją i podpisami. W ciągu niecałego miesiąca zgromadziliśmy ich ponad 2 tys. W większości należą one do mieszkańców osiedla „Za Torami”. Dziś po konferencji złożymy to wszystko w urzędzie miasta. Oczekujemy też na spotkanie z prezydentem – mówił W. Babicz.
Brak dobrej woli?
– Od dwóch tygodni próbuję umówić się na spotkanie z prezydentem. Niestety, bez skutku. Pytałam go o taką możliwość nawet przy okazji jednych z uroczystości, ale usłyszałam, że ma bardzo napięty grafik. Próbowałam umówić się również przez sekretariat, jednak powiedziano mi, że to niemożliwe. Dopiero dzięki dziennikarzom otrzymałam telefon z urzędu miasta z informacją o tym, że może się z nami spotkać pani wiceprezydent. Wierzę, że także prezydent znajdzie dla nas czas, a pracownicy urzędu miasta przyjrzą się naszej koncepcji i potraktują ją poważnie – podkreślała radna A. Kulicka. Zdementowała też informacje o tym, że alternatywna koncepcja nie została jeszcze przez nich przygotowana, jak twierdzą przedstawiciele władz miasta. – Jest gotowa od dwóch tygodni. Chcieliśmy jednak nie tylko ją złożyć w magistracie, ale również o niej porozmawiać – przypominała radna.
To kłamstwa!
Marek Forsztek, członek komitetu, zaprezentował zgromadzonym na konferencji plan alternatywnego przejazdu na ul. Długiej. – Stworzenie tej koncepcji wymagało ogromu pracy. Wykonał ją profesjonalista i to w dodatku za darmo. Próbowałem rozmawiać o niej w kuluarach. Niestety, jako komitet zostaliśmy zmarginalizowani. Nasze pomysły odrzucono. Dodatkowo dziś ukazuje się komunikat mówiący o tym, że my czegoś nie chcieliśmy i nie przedstawiliśmy. To kłamstwo! I dlaczego prezydent atakuje personalnie radną Agnieszkę, która wstawiła się za mieszkańcami? Ludzie mieszkający za torami naprawdę potrzebują tego tunelu na ul. Długiej – zaznaczał M. Forsztek.
Sprostował też płynącą z magistratu informację, że rzekomo komitet nie chciał spotkać się z wiceprezydent miasta i innymi fachowcami od budowy dróg. Zapowiedział, iż jego przedstawiciele stawią się na spotkaniu wyznaczonym na 25 kwietnia.
Szanujmy się!
– Domagamy się rzeczy ważnych dla mieszkańców, ale szkaluje się nas za to i oskarża o manipulacje i kłamstwa. Pytam, czemu ma służyć spotkanie zwołane na 8 maja? Przecież informacyjne spotkanie z mieszkańcami już było. Odbyło się 11 lutego. Teraz chodzi o to, by nas zdyskredytować; i mnie, i panią Agnieszkę, pana Wojtka i cały komitet. I jeszcze te komentarze w internecie krytykujące to, że jest z nami ksiądz. A przecież ksiądz to też człowiek! Możemy mieć różne poglądy, ale szanujmy się! – apelował M. Forsztek.
Koncepcja przygotowana przez komitet społeczny zakłada budowę tunelu dla samochodów, rowerzystów i pieszych w przedłużeniu ul. Długiej. Według niej ma on zaczynać się w okolicach kościoła Wniebowzięcia NMP, a kończyć przy centrum handlowym Karuzela. Projekt promowany przez miasto zakłada budowę tunelu dla samochodów na przedłużeniu al. Jana Pawła II i tunelu pieszo-rowerowego na ul. Łomaskiej. Rozwiązanie proponowane przez włodarzy Białej Podlaskiej – według komitetu – odetnie osiedle „Za Torami” od miasta. Jego mieszkańcy, aby dostać się do pobliskiej szkoły, sklepu, przychodni czy centrum będą musieli nadkładać kilka kilometrów i objeżdżać osiedle naokoło. – Będziemy tracić czas i dodatkowe pieniądze na paliwo. Nie będzie ani szybciej, ani taniej, ani wygodniej – podkreślali podczas marcowego spotkania.
AWAW