
Nadzieja na wieczność
Jako katolicy wierzymy w zmartwychwstanie ciała. Potwierdzamy to, wypowiadając Credo podczas Mszy św. Czy jednak dobrze rozumiemy te słowa i ich znaczenie?
Przeciwstawiając się współczesnej tendencji do uciekania od tematu śmierci i cierpienia, S. Hahn w swojej książce dogłębnie bada istotę umierania i zmartwychwstania. Odnosząc się do Pisma Świętego i historii Kościoła, wyjaśnia tajemnice naszego zbawienia, a także tłumaczy, dlaczego tak istotna jest m.in. modlitwa za zmarłych.
„W chwili śmierci dusza opuszcza ciało. Podczas gdy w ciele rozpoczyna się długi, powolny proces rozkładu, dusza natychmiast doświadcza pierwszego sądu, który zwykle określa się jako «sąd szczegółowy» (por. KKK 1022). Na sądzie szczegółowym odkrywamy konsekwencje wyborów za Chrystusem lub przeciwko Niemu, jakich dokonywaliśmy przez całe życie. Jeśli podczas ziemskiej pielgrzymki przyjmowaliśmy oferowane nam łaski zbawienia, dowiadujemy się, że naszym wiecznym przeznaczeniem jest niebo” – pisze amerykański teolog. Nasze wieczne przeznaczenie zostaje przypieczętowane w chwili śmierci. „Jeśli na końcu naszego życia zostajemy skazani na piekło, to dzieje się tak dlatego, że piekło jest tym, co wybraliśmy. Ci, którzy wybierają piekło, idą tam od razu. Już nigdy nie będą przebywać w obecności Boga. Ci, którzy mówią „tak” łaskom zbawienia, ci, którzy wybierają Boga, trafiają do jednego z dwóch miejsc. Albo natychmiast znajdują się w obecności błogosławionych w niebie, albo zostają poddani procesowi oczyszczenia – czyśćca – który pozwoli im ostatecznie w pełni uczestniczyć w radości nieba” – zaznacza S. Hahn.
Teolog zwraca uwagę, że choć mamy bardzo wiele pytań na temat zmartwychwstania, to, niestety, „Bóg udzielił nam bardzo niewielu odpowiedzi”. „Zgodnie z tym, czego naucza Katechizm, na temat zmartwychwstania ciała wiemy dokładnie pięć rzeczy: po pierwsze, że «Bóg […] przywróci ostatecznie naszym ciałom niezniszczalne życie, jednocząc je z naszymi duszami mocą Zmartwychwstania Jezusa», po drugie, że zmartwychwstaną «wszyscy ludzie, którzy umarli», po trzecie, że «wszyscy zmartwychwstaną we własnych ciałach, które mają teraz», po czwarte, że nasze zmartwychwstanie ma związek z Eucharystią, i po piąte, że zmartwychwstanie to dokona się «w dniu ostatecznym» (KKK 997–-001). I tyle. Wszystko inne «przekracza naszą wyobraźnię i nasze rozumienie; jest dostępne tylko w wierze»” (KKK 1000) – zaznacza S. Hahn.
Autor przypomina to, co najważniejsze: że jako chrześcijanie nie zostaliśmy stworzeni, by umierać, ale dzięki ofierze Jezusa mamy nadzieję żyć w wieczności.