Rozmaitości
Źródło: W
Źródło: W

Pomnik poległych kolejarzy

Na stare miejsce powrócił w Siedlcach po kilku miesiącach nieobecności pomnik dedykowany poległym kolejarzom. Zmianie uległa jednak nie tylko jego bryła, ale również napis umieszczony na obelisku.

Poprzedni pomnik upamiętniał kolejarzy, którzy zginęli w latach 1939-1944. Na obecnym widnieje napis: „Pamięci kolejarzy siedleckiego węzła kolejowego, którzy oddali życie w walce o niepodległą Polskę”. - W ten sposób upamiętniono wszystkich poległych. Strat wśród braci kolejarskiej nie można ograniczać tylko do czasów okupacji niemieckiej - mówi dr Rafał Dmowski. To zresztą po części uczyniła już wcześniej „Solidarność”, stawiając w 1981 r. obok pomnika krzyż, na którym umieszczono inskrypcję: „Kolejarzom poległym w latach 1939-1945”. Pomnik upamiętnia obecnie, jak wyjaśnia dr Dmowski, kolejarzy węzła siedleckiego, którzy zginęli w 1atach 1918-1920 i 1939-1945.

Stary pomnik, który nie był w najlepszym stanie technicznym, rozebrano zaledwie cztery miesiące temu, w trakcie przebudowy placu Zdanowskiego, związanej z oddaniem do użytku tunelu Pileckiego biegnącego pod torami kolejowymi. Nowy postument zaprojektował Andrzej Bakiera. Realizacja tego przedsięwzięcia była możliwa dzięki staraniom komitetu społecznego, którego pracami kierował Bogusław Olszewski, kolejarz w czwartym pokoleniu. Natomiast budowę sfinansowano dzięki środkom pozyskanym od różnych sponsorów, w tym również Instytutu Pamięci Narodowej.

 

Odsłonięcie pomnika

Uroczystości w niedzielę 23 września rozpoczęła Msza św. w kościele Ducha Świętego sprawowana pod przewodnictwem bp. Piotra Sawczuka. Po zakończeniu Eucharystii uczestnicy w towarzystwie orkiestry kolejowej i pocztów sztandarowych przemaszerowali na plac Zdanowskiego.

Minister energii Krzysztof Tchórzewski, dawny pracownik siedleckiej kolei, w swoim przemówieniu zwrócił uwagę na znaczenie tutejszego węzła kolejowego oraz udział kolejarzy w walkach o Siedlce w 1918 i 1944 r. Zwrócił uwagę również na rosnącą rolę kolei we współczesnej gospodarce. Natomiast prezydent Siedlec Wojciech Kudelski podkreślał dobrą współpracę kolei i miasta. Na dawnych terenach kolejowych – zaznaczył – wybudowana została obwodnica śródmieścia oraz centrum przesiadkowe. Budowę tunelu pod torami, w ramach modernizacji stacji, sfinansowało częściowo PKP PLK.

Aspektom historycznym było poświęcone wystąpienie zastępcy prezesa IPN Mateusza Szpytmy. Przedstawiciele spółek Grupy PKP zwracali uwagę na perspektywy rozwoju transportu kolejowego oraz prowadzone inwestycje. Na zakończenie części oficjalnej bp P. Sawczuk poświęcił pomnik.

 

Nie tylko obelisk

B. Olszewski zapowiedział, że w następnym roku staraniem braci kolejarskiej ukaże się książka dr. R. Dmowskiego poświęcona historii siedleckiego węzła kolejowego. Publikacja ta będzie również służyć upamiętnieniu walki siedleckich kolejarzy o niepodległość Polski.

Witold Bobryk