Preferowane używane
W pierwszym półroczu 2012 r. w serwisie otoMoto.pl zamieszczono ponad 4,5 mln ofert sprzedaży samochodów. Na ich podstawie powstał raport, który pozwolił określić średni wiek sprzedawanych pojazdów, najczęściej oferowane marki i modele, oraz jakie auta są najczęściej poszukiwane przez potencjalnych nabywców.
Starsze i tańsze
W pierwszym półroczu 2011 r. wystawiane na sprzedaż samochody miały średnio osiem i pół roku, w pierwszym półroczu bieżącego – już ponad dziesięć i pół. Coraz starsze pojazdy wystawiane na sprzedaż wpłynęły na niższą średnią cenę aut. Od stycznia do czerwca ubiegłego roku wyniosła ona ok. 26,2 tys. zł. W analogicznym okresie bieżącego roku średnia cena była o 10% wyższa, czyli osiągnęła 23,7 tys. zł.
Najbardziej na wartości straciły samochody zasilane olejem napędowym (spadek o 16%, z 32 tys. zł na 26,8 tys. zł). Pojazdy dostosowane do zasilania LPG są nieznacznie tańsze (spadek o 2%, z 9,6 na 9,4 tys. zł). Na wartości zyskały natomiast samochody benzynowe (wzrost o 13%, z 20 na 22,6 tys. zł). Około połowa sprzedawanych aut ma silniki Diesla, choć ich udział w tym roku zmalał o ok. 3% na rzecz aut benzynowych, także tych z instalacjami gazowymi.
Poszukiwane niemieckie
W pierwszej dziesiątce najbardziej poszukiwanych modeli znalazły się wyłącznie niemieckie auta. Pierwsze miejsce należy niezmiennie do vw golfa, a drugie – vw passata. Na trzecim miejscu znalazł się opel astra, wyprzedając audi A4. Kolejne miejsca zajęły: audi A6, mercedes klasy E, ford focus i bmw serii 3. Drugą dziesiątkę otwiera toyota avensis, która jest najbardziej poszukiwanym autem japońskim. Dalsze lokaty należą do opla zafiry, skody octavii, opla vectry i opla corsy. Pierwszą dwudziestkę zamykają bmw serii 5, toyota corolla, vw touran i użytkowy mercedes sprinter.
Polacy nadal najczęściej poszukują aut z silnikami Diesla, ale udział zapytań o takie pojazdy spadł o ok. 5% i mniej więcej o tyle wzrósł udział zapytań o samochody benzynowe. Więcej osób szukało również samochodów zasilanych gazem. W drugim kwartale 2012 r. wzrosło zainteresowanie pojazdami o pojemności skokowej do 1600 cm³. – Potencjał wzrostu popularności takich aut jest spory, ponieważ Polacy dotąd wybierali używane samochody z większymi silnikami – mówi Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro. – Przewidujemy, że ten trend będzie się utrzymywał. Diesle będą powoli tracić na popularności na rzecz aut wyposażonych w niewielkie silniki benzynowe. Główną przyczyną tych zmian są rosnące ceny paliw i coraz wyższe koszty utrzymania – podsumowuje.
KO