Realne nadzieje
Autostrada A2 docelowo będzie miała długość 651 km i połączy zachodnią i wschodnią granicę kraju, przebiegając przez Poznań, Łódź, Warszawę, Siedlce i Białą Podlaską. W 2012 r. połączyła ona Warszawę z siecią europejskich autostrad. Na budowę ciągle czekają odcinki na wschód od stolicy, gdzie funkcjonuje tylko autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego.
– Do tej pory wszyscy mówili o tym, że Biała Podlaska potrzebuje autostrady, ale wschód Polski ciągle był pomijany. Nikt nie zatroszczył się o to, by nasz region mógł się rozwijać. Do rozwoju potrzebowaliśmy właśnie infrastruktury drogowej i autostrady – podkreśla prezydent Dariusz Stefaniuk.
Efekt wizyt i spotkań
Włodarz zaznacza, że przyczynkiem do powstania autostrady w Białej Podlaskiej było utworzenie podstrefy Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Nie bez znaczenia są także plany dotyczące utworzenia w Białej Podlaskiej ogromnego centrum logistycznego. Kolejnym plusem jest też korzystne położenie miasta. To właśnie tędy przebiega słynny Jedwabny Szlak.
– Decyzja o budowie autostrady w naszym mieście jest efektem wielu spotkań i wizyt. Gościliśmy u nas prezydenta Andrzeja Dudę, trzykrotnie przyjeżdżał do nas premier Jarosław Kaczyński, dwukrotnie odwiedzał nas wicepremier Mateusz Morawiecki, przybył do nas także minister Andrzej Adamczyk. Za każdym razem mogliśmy pokazać, że nasze miasto rozwija się i ma duży potencjał. Inauguracja programu Mieszkanie Plus, otwarcie ronda im. L. Kaczyńskiego czy odsłonięcie pomnika pary prezydenckiej były okazją do wielu rozmów, po których zawsze działo się coś dobrego w naszym mieście. Wielką pracę, jeśli chodzi o autostradę, wykonał w gabinetach i kuluarach także senator Grzegorz Bierecki – podkreśla D. Stefaniuk. Przekonuje, że takiego lobbingu zazdroszczą mu inni wójtowie i burmistrzowie. Przypomina, że doprowadzenie A2 do Białej Podlaskiej było jedną z obietnic wyborczych PiS.
– Byłbym totalnym nieudacznikiem, nie wykorzystując tych wszystkich znajomości i przyjaźni nawiązywanych przez lata z ludźmi, którzy dziś są u władzy. Mam nadzieję, że jak najdłużej będziemy mogli czerpać z tej przychylności i rozwijać nasze miasto; trzeba pokazywać, że Polska Wschodnia nie jest jakimś zaściankiem, że tutejsi mieszkańcy nie są ludźmi drugiej kategorii. Tutaj też można prowadzić firmy i realizować swoje pomysły – zaznacza D. Stefaniuk.
Gwarancja rozwoju
Senator G. Bierecki podkreśla, że decyzja Rady Ministrów w sprawie budowy odcina A2 z Mińska Mazowieckiego do Białej Podlaskiej daje gwarancję rozwoju miasta nad Krzną.
– To truizm, ale każde miasto, do którego prowadzą autostrady, mają gwarantowany rozwój gospodarczy. W 2023 r. Biała będzie skomunikowana z Polską. Autostradę z naszych podatków zbuduje Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad, co oznacza, że będzie ona wolna od opłat. Trasę z Białej do Warszawy pokonamy w godzinę z kawałkiem – zapowiada senator. Informuje, że limit finansowy na budowę dróg w Polsce został zwiększony ze 107 do 135 mld zł.
– Nie mam jeszcze informacji o koszcie budowy odcinka z Mińska do Białej. Dużo zależy od przetargów. Warto zauważyć, że ostatnio znacząco spadł koszt budowy dróg. Zmieniliśmy część przepisów. Szczególnie surowe były te, które dotyczyły ochrony przed hałasem. Dziś jesteśmy w stanie zbudować nasze drogi taniej i szybciej – zaznacza G. Bierecki.
Senator dodaje, że poprzedni rząd był głuchy na podpisy zbierane przez tutejszych mieszkańców w sprawie autostrady, jednak, aby wydać dziesiątki miliardów na budowę takiej drogi, trzeba przedstawić także plan rozwoju, który uzasadnia doprowadzenie autostrady do miasta.
Apetyt na więcej
– W Białej powstała już strefa, także tu ma być zlokalizowane wielkie centrum logistyczne. Poczta Polska podpisała porozumienie z Pocztą Chińską. Nasza poczta będzie przejmować przesyłki e-commerce z Chin i rozprowadzać je po całej Europie, wykorzystując porozumienia pocztowe w ramach UE. To centrum logistyczne dla e-commerce z Azji będzie zlokalizowane właśnie w Białej. Małaszewicze dla tych planów są za małe – zaznacza senator. Podkreśla, że dla tych celów konieczne jest wybudowanie tzw. szerokiego toru między Małaszewiczami a Białą Podlaską. – Zabiegamy o skomunikowanie strefy z szerokim torem. Na takie rozwiązanie czeka wielu inwestorów. Koszty inwestycji nie są wielkie. Mam nadzieję, że uda się to wykonać – planuje G. Bierecki.
Prezydent D. Stefaniuk liczy też na budowę wschodniej obwodnicy miasta, która łączyłaby Aleje Solidarności z lotniskiem. Połączenie miałoby charakter wiaduktu. Jego projekt ma być gotowy do końca bieżącego roku.
AWAW