Region
Źródło: ARCHIWUM
Źródło: ARCHIWUM

Roboty na wjeździe do miasta

Tunel na przejeździe kolejowym na ul. Lubelskiej w Białej Podlaskiej ma powstać do końca listopada - obiecują PKP. Prace budowlane ruszyły w październiku 2018 r., ale kilka tygodni temu zostały wstrzymane.

Plac budowy świeci pustkami. Nie widać tam ani maszyn, ani ludzi. Początkowo mówiło się, że budowlańcy będą kontynuować prace w kwietniu. Teraz termin wznowienia inwestycji przesunięto na przełom maja i czerwca. - Wykonawca budowy wiaduktu kolejowego w Białej Podlaskiej zgłosił korekty w projekcie, które wpłynęły na mniejsze zmiany w kursowaniu pociągów. W pierwotnej wersji wykonawca zakładał, że przy budowie nowego obiektu pociągi musiałyby jeździć jednym torem. Zmieniony sposób prac umożliwił utrzymanie ruchu na dwóch torach. Wykonawca robót natrafił na odmienne warunki geologiczne, które wymusiły dokonanie zmian projektowych. Po doszczegółowieniu niezbędnych projektów prace zostaną wznowione - zapewnia Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK S.A.

Przedstawicielka spółki poinformowała, że wykonawca inwestycji do tej pory zainstalował na torach specjalne konstrukcje odciążające i umożliwiające sprawny przejazd pociągów w trakcie budowy obiektu. Pod torami rozpoczęto też wykonywanie wykopu, w którym poprowadzona zostanie droga.

– Docelowo pod wiaduktem kolejowym w Białej Podlaskiej przebiegać będzie jezdnia i ścieżka rowerowa z chodnikiem. Jego wysokość wyniesie 4,6 m, co pozwoli na swobodny ruch większych aut. Nowy wiadukt w ciągu drogi wojewódzkiej nr 812 Lublin – Biała Podlaska na pewno usprawni ruch drogowy – mówi M. Janus.

Tunel powstaje w ramach modernizacji linii na odcinku Biała Podlaska – Terespol. Cała inwestycja ma kosztować 555 mln zł.

 

Będzie rondo

Urząd miasta rozstrzygnął już przetarg na budowę dojazdów do tunelu od strony ul. Lubelskiej i ul. Witoroskiej. Przedsięwzięcie ma kosztować prawie 5,5 mln zł. Inwestycja ma być gotowa do 3 października. W ramach prac planowane są: przebudowa wlotów ulic Winiarskiej, Lubelskiej i Sokulskiej do ronda im. Lecha Kaczyńskiego, a także ulicy Witoroskiej na odcinku zaczynającym się przy tunelu do ulicy Gromadzkiej. Przebudowana zostanie również ulica Kołychawa na odcinku do ul. Dalekiej. Przy tych ulicach powstaną chodniki, a wzdłuż ulicy Lubelskiej – od tunelu do ronda – pojawi się ścieżka rowerowa.

W ostatnich dniach prezydent Michał Litwiniuk poinformował też o zmianach przy przebudowie ul. Koncertowej.

– Inwestycja kosztuje prawie 7 mln zł. Projekt nie przewidywał ułatwień dla kierowców i pieszych. Po jego analizie zleciłem organizację konkursów na przeprojektowanie skrzyżowania ul. Koncertowej z Witoroską. Wykonawcy zadeklarowali, że zbudują rondo dla komfortu mieszkańców i ułatwienia ruchu. Już teraz obserwujemy, iż ul. Witoroska w godzinach porannych i popołudniowych jest mocno zakorkowana. Gdy do użytku oddana zostanie zmodernizowana ul. Koncertowa i kiedy pojawi się tunel, bez ronda miasto będzie jeszcze bardziej zablokowane – wyjaśnia włodarz.

 

Do sierpnia

Rzeczywisty postęp prac przy przebudowie ul. Koncertowej wyprzedza założenia harmonogramu o miesiąc. Obecnie trwają prace na odcinku od ul. Koncertowej do ul. Witoroskiej. Wykonawca przystąpił do typowych robót drogowych. Wykonał już ponad połowę kanalizacji burzowej. Zgodnie z założeniami prace ziemne mają się zakończyć do końca kwietnia. W maju wykonane zostaną nawierzchnia asfaltowa oraz dojazd ul. Bocznej. Gdy przejezdne będą ul. Koncertowa i Daleka, rozpoczną się remont na ul. Gromadzkiej.

Obecnie ul. Koncertowa ma nawierzchnię gruntową, jest odwadniana powierzchniowo poprzez spływ wody na przydrożne tereny. Istniejąca droga nie spełniała parametrów technicznych wynikających z rozporządzenia ministra transportu i gospodarki morskiej. Inwestycja ma zostać zrealizowana do sierpnia.

 

Fot. UM Biała Podlaska

fot. tunel: Tak wygląda plac budowy tunelu na przejeździe kolejowym przy ul. Lubelskiej.

AWAW