Rozmaitości
Źródło: ARCHIWUM
Źródło: ARCHIWUM

Rodzicu, zachowuj się!

Jakim wzorem dla przyszłych kierowców są ich rodzice? Badania przeprowadzone przez Goodyeara pokazują, że zdaniem instruktorów nauki jazdy polscy rodzice są słabo wyszkolonymi kierowcami, którzy nie dają swoim dzieciom odpowiednich przykładów podczas podróży samochodem.

Badanie pokazało, że dwie trzecie polskich instruktorów nauki jazdy (63%) uważa, iż słabe umiejętności rodziców w zakresie prowadzenia auta mają negatywny wpływ na podejście młodych, początkujących kierowców do bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Co więcej – to właśnie polscy instruktorzy najsilniej ze wszystkich badanych w Europie (aż 91%) apelują, by rodzice dawali swoim dzieciom lepszy przykład nie tylko własnymi umiejętnościami, ale przede wszystkim poprzez pokazywanie bezpiecznych zachowań na drodze.

Przykład idzie z góry

Poprzednie badanie Goodyeara wskazuje, że instruktorzy mają mocne podstawy do tak ostrej krytyki. Wyniki ankiety z 2012 r. pokazały bowiem, iż przekraczanie dozwolonej prędkości jest najczęściej popełnianym błędem przez młodych kierowców (66%), co może być postrzegane jako odzwierciedlenie zachowania ich rodziców. – Rodzice mogą dawać dobry przykład lub pokazywać swoim zachowaniem, że przepisy są drugorzędne. Niestety bardzo często spotykam się z tym drugim. Dlatego edukacja dzieci, młodzieży, ale również i dorosłych jest istotnym elementem w systemie bezpieczeństwa ruchu drogowego – tłumaczy Łukasz Kucharski, prezes Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD.

Bardzo interesująco, na tle pozostałych krajów objętych badaniem, prezentują się wyniki związane z wskazaniem głównych powodów wybrania konkretnego ośrodka nauki jazdy dla przyszłych młodych kierowców. W przeciwieństwie do rodziców m.in. z Niemiec, Austrii czy Francji, tylko 28% ankietowanych z naszego kraju wskazało na najbardziej prozaiczny powód, jakim jest bliskość samego ośrodka. Znacznie większą wagę przykładamy do kwalifikacji pracujących tam instruktorów (52%) i rekomendacji konkretnego ośrodka udzielonych przez rodzinę lub znajomych (42%). – Cieszy mnie, że coraz więcej osób przy wyborze szkoły nauki jazdy zwraca uwagę na kwalifikacje pracujących tam instruktorów. Polecam również sprawdzać raporty prezentujące poziom zdawalności kursantów poszczególnych szkół – dodaje Ł. Kucharski.

Doszkalanie i stopniowanie

Badanie przeprowadzone na zlecenie Goodyeara dotyczyło również innych kwestii związanych z nauką jazdy, takich jak jazdy doszkalające czy stopniowane prawo jazdy. Polscy rodzice niechętnie odnoszą się do idei wprowadzania obowiązkowych kursów doszkalających dla młodych kierowców, którzy już zdobyli prawo jazdy. Obok ankietowanych z Finlandii (32%) i Austrii (35%), wynik Polski (35%) jest jednym z najniższych w Europie. Warto zauważyć, że aprobata dla takiego rozwiązania wzrasta do 55% przy założeniu, iż ukończenie takiego szkolenia wiązałoby się z obniżeniem składki ubezpieczeniowej. Jak zauważa Ewa Odachowska, psycholog z Zakładu Psychologii Transportu i Fizjologii Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie, polscy kierowcy często przed przystąpieniem do kursów doszkalających określają swoje umiejętności jako „bardzo dobre” albo „dobre”. Tymczasem przy trudniejszych warunkach okazuje się, że nierzadko są one tylko przeciętne.

Wyniki badań pokazują, że system wielostopniowego przyznawania prawa jazdy cieszy się różnym poparciem w poszczególnych krajach, chociaż prawie połowa (42%) polskich rodziców i rodzimych instruktorów jazdy (48%) popiera ten pomysł.

Kontrola rodzicielska

Polscy rodzice silnie popierają ideę wprowadzenia tzw. czarnej skrzynki, która pozwoliłaby im kontrolować prędkość, z jaką porusza się samochód dziecka oraz poznać jego styl jazdy (aż 72%). Urządzenie ma docelowo poprawić podejście początkujących kierowców do bezpieczeństwa ruchu drogowego. Mniej entuzjastyczni wobec tego pomysłu okazują się instruktorzy nauki jazdy, z których tylko połowa (52%) popiera wprowadzenie takiego rozwiązania. Tłumaczą to tym, że już dziś można zaprogramować kluczyk i w ten sposób ograniczyć młodemu kierowcy prędkość maksymalną, poziom głośności systemu audio, a nawet unieruchomić silnik w przypadku braku zapiętych pasów bezpieczeństwa.

KO