Rusza budowa nowego odcinka obwodnicy
Wykonawcą zadania została firma Strabag sp. z o.o. z Pruszkowa. Planowany termin zakończenia wartego 31,5 mln zł przedsięwzięcia to 4 czerwca 2018 r. W. Kudelski przypomniał, że urzędowanie rozpoczął od budowy pierwszego i drugiego etapu obwodnicy, czyli ulic: Północnej i Drobika oraz Kaczyńskiego i Kaczorowskiego.
Na powstanie trzeciego etapu złożyły się, jak zaznaczył prezydent, przemiany polityczne i gospodarcze. – Miasto zyskało na tym, że nadmiar gruntów kolejowych zaczął ciążyć PKP. Postanowiliśmy pozyskać obszary, które były nieprzydatne kolei, a znajdowały się w centrum miasta. Na tych terenach zostały zaprojektowane nasze drogi – przypomniał W. Kudelski. – Teraz karier jest dla nas dobrodziejstwem, dzięki czemu odprowadziliśmy nadmiar wód burzowych i odwodniliśmy miasto. Wkrótce stanie się dla nas dodatkowo autostradą i umożliwi bezkolizyjny przejazd przez Siedlce – od północy na południe. Dbając o rozwój miasta i patrząc perspektywicznie, nie mogliśmy tej sprawy odpuścić – stwierdził prezydent.
Odnosząc się do finansowania projektu, W. Kudelski stwierdził, że nie zna miasta, które wyłącznie z własnych środków pokryłoby swój wkład. – W tym miejscu muszę podkreślić, że tak krytykowana umowa z Magellanem była kapitalną operacją. Bez niej nie doszłoby do dzisiejszego spotkania i miasto nie byłoby zdolne do jakiejkolwiek inwestycji. Podjęliśmy – przy fachowym wsparciu skarbnika miasta – decyzje służące rozwojowi Siedlec. Dziękuję też radzie miasta za zrozumienie i wsparcie. Być może nasze wnuki będą spłacały część kredytów, ale skorzystają z naszych inwestycji i nie powiedzą, że przejedliśmy te pieniądze. Mądrze je zainwestowaliśmy – stwierdził prezydent.
Przez tereny kolejowe
Nowa ulica będzie ważnym ciągiem komunikacyjnym łączącym obwodnicę z centrum miasta. Przejmie ona ruch, który obecnie prowadzony jest przez miasto. Przewidziane w projekcie skrzyżowanie z ul. Ceglaną zapewni połączenie z ul. Łukasińskiego oraz dojazd do pobliskich osiedli. Natomiast wiadukt nad ul. Partyzantów umożliwi bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu w kierunku ul. Składowej. Inwestycja poprawi dostępność transportową miasta oraz skomunikuje ze sobą poszczególne dzielnice Siedlec. Wpłynie również na poprawę płynności ruchu oraz poprawę bezpieczeństwa i ograniczenie uciążliwości powodowanych ruchem. Nowa ulica przebiegać będzie w większości przez tereny niezagospodarowane: w dawnym wykopie kolejowym, natomiast za ul. Partyzantów – po śladzie zbliżonym do istniejącego przebiegu ul. Łukasińskiego i Składowej.
– Termin wykonania robót jest rzeczywiście krótki, ale pomaga nam charakterystyka terenów inwestycyjnych – przyznał Marcin Zaręba, dyrektor Strabagu. – Nie idziemy centralnie przez miasto, ale terenami wydzielonymi, nieużywanymi. Nie przewiduję komplikacji i problemów. Po przekazaniu placu budowy niezwłocznie przystąpimy do robót przygotowawczych – dodał. Inwestycja będzie przeprowadzana etapami. Według wstępnych uzgodnień najpierw wyłączona z ruchu zostanie ul. Zbrojna, w której zostanie wykonany kanał deszczowy. Dwukierunkowy objazd przewidziano odcinkiem ul. Orlicz-Dreszera (bez możliwości parkowania) – od Partyzantów do Składowej. Później – w związku z budową wiaduktu – zostanie zamknięta ul. Partyzantów. Dokładne terminy zmiany organizacji ruchu nie są jeszcze znane.
HAH