Region
Ruszy modernizacja linii

Ruszy modernizacja linii

30 sierpnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z konsorcjum firm budowlanych umowę na modernizację linii kolejowej z Siedlec do Białej Podlaskiej.

 

To jeden z najważniejszych szlaków kolejowych w kraju, mający również znaczenie dla przewozów międzynarodowych. Po modernizacji uzyska nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym; odnowione zostaną także stacje.

Przebudowa trzech stacji

Projekt obejmuje modernizację linii kolejowej E-20 na obszarze lokalnego centrum sterowania ruchem LCS Łuków. Wykonawca zmodernizuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sygnalizację na przejazdach kolejowych oraz urządzenia transmisji danych na odcinku ponad 78 km między Siedlcami i Białą Podlaską. – Zakres robót dotyczy również trzech stacji: Siedlce, Łuków i Międzyrzec Podlaski, na których prace obejmą wymianę elementów infrastruktury kolejowej, m.in. nawierzchnię torów, podtorze, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjną, urządzenia zasilania, przejazdy kolejowe, obiekty inżynieryjne, budynki oraz perony – wylicza Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A.

 Kładki i tunele

Oprócz podniesienia warunków technicznych dotyczących ruchu kolejowego, korzyści odczują również mieszkańcy poszczególnych miast. W Siedlcach wybudowany zostanie tunel na przedłużeniu ul. Kilińskiego, który będzie służył ruchowi samochodowemu i pieszym. Również w Łukowie zostanie przebudowana kładka dla pieszych oraz powstanie wiadukt, którym pobiegnie droga wojewódzka. W Międzyrzecu Podlaskim kładka będzie zastąpiona tunelem dla pieszych wybudowanym pod torami kolejowymi z dostępem do peronów. – Na wszystkich modernizowanych stacjach zamontowane zostaną windy, które ułatwią poruszanie się osobom niepełnosprawnym, rodzicom z dziećmi w wózkach czy podróżnym z cięższym bagażem – dodaje Dutkiewicz.

 Korzyści nie tylko dla środowiska

Inwestycja pozwoli również na podwyższenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych i przyniesie korzyści środowisku naturalnemu. Emisja akustyczna i drgania powstające w trakcie przejazdu pociągów będą ograniczone poprzez instalację ekranów akustycznych lub innych urządzeń ograniczających hałas, a na wybranych odcinkach linii zostaną zainstalowane urządzenia odstraszające zwierzęta. Przedsięwzięcie daje również szanse lokalnym przedsiębiorcom, którzy będą mogli być zatrudnieni jako podwykonawcy.

Inwestycja stanowi kontynuację pierwszego etapu prac, który polegał na modernizacji torów między Siedlcami a Terespolem, zakończonego w 2010 r. Zadanie zrealizuje konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „Pol-Aqua”, Dragados, Vias y Construcciones oraz Electren. Wygrały one przetarg, oferując wykonanie robot za 427 mln 400 tys. zł. Prace mają zostać zrealizowane w ciągu 35 miesięcy od daty podpisania umowy.

KO