Rozmaitości
Źródło: ARCH.
Źródło: ARCH.

Ryzykowne przejścia

To nagranie, które pokazywały chyba wszystkie stacje telewizyjne i portale internetowe, mrozi krew w żyłach, a zarazem stawia pytanie o bezpieczeństwo pieszych w miejscu, które ma ich chronić.

Zdarzenie miało miejsce na dobrze oświetlonej ulicy w centrum Żywca. Rozpędzony volkswagen transporter wjechał na „pasy”, którymi przechodziły dwie kobiety z dziećmi. Tylko błyskawiczna reakcja kobiet ocaliła życie i ich, i dzieci.

Kiedy dochodzi do zdarzenia na przejściu dla pieszych, często winą obarczany jest pieszy. Kodeks drogowy bardzo wyraźnie określa, czego mu nie wolno: zabrania wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych. Prawo zobowiązuje także pieszego do zachowania szczególnej ostrożności przy przechodzeniu przez jezdnię oraz korzystania z przejścia dla pieszych.

Zgodnie z prawem, pieszy znajdujący się już na przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem. Niestety często życie pisze inne scenariusze. O ile słabe oświetlenie w połączeniu z trudnymi warunkami atmosferycznymi i śliską jezdnią mogą w pewnym stopniu zdejmować winę z kierowcy wjeżdżającego w pieszych, to nie da się usprawiedliwić jazdy szybkiej, brawurowej czy kierowania autem „pod wpływem”. A właśnie to są główne przyczyny karygodnych zachowań kierowców, podobnych do opisanej wcześniej sytuacji w Żywcu.

Jeden miesiąc, 20 ofiar

Powszechny problem przejść dla pieszych oddają statystyki dotyczące tylko województwa mazowieckiego. Od początku 2015 r. do 27 lutego na Mazowszu w zdarzeniach drogowych zginęło 20 osób, z czego 15 to piesi. Jedna z nich to ofiara wypadku, do którego doszło 8 stycznia w Siedlcach. Ok. 22.00 w centrum miasta na oznakowanym przejściu dla pieszych potrącony został 54-letni mężczyzna. W wyniku poniesionych obrażeń poszkodowany zmarł na miejscu zdarzenia. Kierowca był trzeźwy.

Nie tylko „Tydzień”

– Statystyki niepokoją, ale i mobilizują policję – podkreśla Jerzy Długosz. W ramach „Tygodnia Bezpieczeństwa Pieszych” – trwającego od 28 lutego do 6 marca – na terenie garnizonu mazowieckiego prowadzone były wzmożone i skoordynowane działania ukierunkowane na bezpieczeństwo pieszych. W akcję tę czynnie włączyli się też funkcjonariusze siedleckiej KMP. Policjanci wydziału ruchu drogowego m.in. szczególnym nadzorem objęli przejścia dla pieszych usytuowane na ciągach komunikacyjnych o zwiększonym nasileniu ruchu. – Jak wynika z naszych analiz, na takich przejściach dochodzi do najcięższych zdarzeń – precyzuje oficer prasowy. Podkreśla również, że konieczna jest radykalna poprawa bezpieczeństwa pieszych, stąd działania nie ograniczają się do „Tygodnia”.

– Główną przyczyną zdarzeń na przejściach dla pieszych jest karygodne łamanie przepisów przez niektórych kierowców, polegające na wykonywaniu manewru wyprzedzania lub omijania pojazdu jadącego w tym samym kierunku bezpośrednio przed przejściem lub już na nim. Wykroczenie to popełniane jest szczególnie na jezdniach o co najmniej dwóch pasach ruchu w tym samym kierunku – tłumaczy J. Długosz.


MOIM ZDANIEM

 

podinsp. Jerzy Długosz – KMP Siedlce

Podczas akcji prowadzonej na terenie podległym KMP w Siedlcach policjanci wydziału ruchu drogowego ujawnili 292 wykroczenia popełnione przez kierujących pojazdami, z czego 20 dotyczyło wyprzedzania lub omijania bezpośrednio przed przejściem pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.

Ujawniono również 127 wykroczeń popełnionych przez pieszych – 110 z nich to przechodzenie w miejscu niedozwolonym, 13 – brak odblasków po zapadnięciu zmroku poza obszarem zabudowanym, a cztery to naruszenie obowiązku poruszania się po lewej stronie drogi. Ujawnione osoby poruszające się bez odblasków otrzymały takie elementy odblaskowe od biorących udział w akcji policjantów.


DLA PIESZYCH

 

Nie wchodź nagle na jezdnię. Jeśli to konieczne, zatrzymaj się dla bezpieczeństwa.

Zawsze trzeba wziąć pod uwagę, że prawa strona nigdy nie jest absolutnie bezpieczna – każdy pojazd będący w ruchu potrzebuje pewnej odległości, żeby się zatrzymać.

Pokaż swoje intencje poprzez jasną postawę sylwetki.

Pokaż w jasny i czytelny sposób swoje intencje poprzez wyprostowaną sylwetkę, stojąc na brzegu jezdni. Znak ręką nie jest obowiązkowy, ale wskazany.

Wchodź na pasy tylko wówczas, kiedy jesteś pewien braku zagrożenia.

Przed wejściem na jezdnię upewnij się, że nie nadjeżdżają samochody z prawej strony, z lewej strony oraz skręcające z tyłu i z przodu. Upewnij się, że kierowca cię widzi. Pamiętaj, że tramwaj ma pierwszeństwo nawet na oznakowanym przejściu dla pieszych.

Zwracaj uwagę na pojazdy na wszystkich pasach ruchu, w tym na najbardziej odległym.

Kiedy kierowca daje ci pierwszeństwo przejścia, wciąż musisz się upewnić, czy jakiś inny kierowca nie zamierza go wyprzedzić. To jest szczególnie ważne na drogach, które mają więcej niż jeden pas ruchu w jednym kierunku. Inne samochody lub motocykle mogą być zasłonięte przez większe pojazdy.

Bądź świadomy możliwości popełnienia błędu przez kierowcę. Wszyscy ludzie mają mocne i słabe strony.

Rozproszenie, stres, emocje i wiele innych czynników może prowadzić do nieoczekiwanych reakcji kierowcy w czasie jazdy. Nie ryzykuj i zawsze zostaw sobie margines bezpieczeństwa na możliwe niewłaściwe zachowania kierowcy. Jasne ubrania i odblaskowe elementy są bardzo wskazane dla podniesienia twojego bezpieczeństwa w nocy.


DLA KIEROWCÓW

 

Obserwuj pieszych i bądź gotowy do użycia hamulców.

Wyrób w sobie nawyk obserwowania pieszych, w szczególności tych w pobliżu przejścia dla pieszych. W ciemności i przy złych warunkach atmosferycznych musisz się spodziewać tzw. niewidocznych przechodniów, szczególnie noszących ciemne ubrania.

Daj pierwszeństwo nie tylko przechodniom znajdującym się z prawej strony, ale również z lewej strony.

Zatrzymaj się, kiedy widzisz osobę, która wyraża zamiar przejścia przez ulicę, a nie tylko wtedy, kiedy ta osoba już wchodzi na jezdnię. Szczególnie uważaj na pieszych podczas wykonywania manewru skrętu w lewo lub w prawo.

Zatrzymaj się całkowicie i zaczekaj na dzieci, niepełnosprawnych i osoby starsze.

Dzieci przedszkolne nie posiadają umiejętności oszacowania prędkości pojazdów. Dzieci, osoby niepełnosprawne oraz osoby starsze mogą nieoczekiwanie ruszyć do przodu, zatrzymać się albo zawrócić. Należy się całkowicie zatrzymać i zaczekać, aż przechodzień opuści przejście dla pieszych.

Nigdy nie wyprzedzaj samochodów jadących z niską prędkością, zepsutych lub zatrzymujących się.

Piesi mogą być zasłonięci przez te samochody. Dlatego nigdy nie wyprzedzaj aut jadących z niską prędkością, zepsutych lub zatrzymujących się, kiedy zbliżasz się do przejścia dla pieszych. Bądź szczególnie ostrożny na drogach, które posiadają więcej niż jeden pas ruchu.

Przed przejściem dla pieszych dozwolone jest zatrzymywanie tylko w celu umożliwienia przejścia pieszym. W innych przypadkach zatrzymywanie się bądź parkowanie przed lub na przejściu dla pieszych jest całkowicie zabronione.

Bądź świadomy możliwości popełnienia błędu przez pieszych. Wszyscy ludzie mają mocne i słabe strony.

Nie myśl, że prawidłowe zachowanie pieszych na przejściu jest gwarantowane. Piesi mogą nie znać zasad, mogą mieć zaburzone postrzeganie, myślami mogą być w zupełnie innym miejscu. Jeśli pieszy nie obserwuje zachowania twojego pojazdu, jest to dla ciebie znak ostrzegawczy.

OPR. KL na podst. www.bezpieczne-przejście.pl

KL