Rozmaitości
Skontroluj składki przez internet

Skontroluj składki przez internet

Nie wychodząc z domu, sprawdzimy stan swojego konta emerytalnego albo zobaczymy, czy nasz pracodawca wpłacił składki. ZUS uruchomił Platformę Usług Elektronicznych, dzięki której większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi załatwimy przez internet.

Zarejestrowani użytkownicy będą mogli w łatwy i szybki sposób sprawdzić stan konta, uzyskać informacje o przyznanych świadczeniach, sprawdzić należne składki i wpłaty dokonywane przez płatników, wyliczyć prognozowaną emeryturę, a nawet zarezerwować wizytę w ZUS.

PUE dostosowana jest do potrzeb różnych użytkowników, dlatego też przygotowano poszczególne panele: ubezpieczonych, świadczeniobiorców, płatników składek oraz ePłatnik. Pomocy w poruszaniu się na stronie udzieli wirtualny doradca.

Zaloguj się na platformie

Pierwszym krokiem do skorzystania z platformy jest rejestracja na portalu pue.zus.pl. Tam trzeba wpisać swoje dane, w tym PESEL oraz e-mail. Każdy sam musi utworzyć swój login, a system sprawdzi, czy nie jest on już używany. Następnie wybieramy też hasło, za pomocą którego dokonamy logowania. Zakończenie rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych możliwe stanie się dopiero wtedy, gdy potwierdzona zostanie nasza tożsamość, a my będziemy mieć możliwość składania podpisu elektronicznego. O to powinniśmy postarać się wcześniej, zanim będziemy oglądać swoje konto w ZUS. – Najlepiej skorzystać wtedy ze strony www.epuap.pl, zalogować się na niej i złożyć wniosek o profil zaufany – wyjaśnia Dariusz Nikoniuk, kierownik Centrum Obsługi Telefonicznej w siedleckim oddziale ZUS. Po złożeniu wniosku, trzeba odwiedzić jedyny raz ZUS, urząd skarbowy lub urząd wojewódzki z dowodem osobistym. Po potwierdzeniu naszej tożsamości, profil na PUE ZUS będzie aktywowany.

Sprawdź, czy szef płaci składki

Z adresu pue.zus.pl mogą korzystać trzy grupy odbiorców. Pracownicy będą mogli na nim sprawdzić np., czy pracodawca regularnie odprowadza za nich składki ubezpieczeniowe albo czy do ubezpieczenia zostały zgłoszone ich dzieci. – Wiemy, że nie zawsze pracodawcy realizują właściwie swoje obowiązki. Wprowadzona usługa poddaje ZUS i pracodawcę pod kontrolę ubezpieczonego. A ten, mając bieżącą informację, że składki na poszczególne elementy ubezpieczenia nie wpływają, będzie mógł reagować, a my ze swojej strony szybciej wdrożymy odpowiednie procedury. Obecnie zdarza się, że ludzie zmieniają pracę nawet kilka razy w roku. A pracownicy nie zawsze dysponują odpowiednią informacją, jak wygląda kwestia odprowadzania składek przez pracodawcę – mówi Kazimierz Sujka, dyrektor ZUS w Siedlcach.

Drugą grupą osób, które będą mogły korzystać z platformy, są świadczeniobiorcy, czyli emeryci, renciści i pobierający zasiłki z ZUS, np. matki na urlopie macierzyńskim. Te osoby mogą uzyskać na swoim profilu informacje o przyznanych i wypłacanych świadczeniach, a na koniec roku pobrać formularze PIT.

Panel płatników składek został stworzony dla podmiotów, które prowadzą działalność gospodarczą i odprowadzają składki. W tym panelu właściciel, szef lub osoby odpowiedzialne za księgowość w firmie będą mogły sprawdzić wysokość naliczonych i odprowadzonych składek dla każdego pracownika. Dla przedsiębiorców przeznaczono także moduł ePłatnik (internetowy odpowiednik programu Płatnik), dzięki któremu przez portal można m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczyć składki.

Urzędomaty i telefoniczne centrum

Osoby, które nie mają w domu dostępu do internetu, będą mogły skorzystać z samoobsługowych urządzeń informacyjnych, czyli tzw. urzędomatów, które pojawią się w placówkach ZUS. Wraz z platformą uruchomiono także Centrum Obsługi Telefonicznej, gdzie można zgłaszać wnioski, skargi, zażalenia i te dokumenty, które nie wymagają podpisu elektronicznego, oraz umówić wizytę.

– Dzięki platformie ubezpieczeni będą mogli korzystać z takiej gamy usług i informacji, która pozwoli im kontaktować się z ZUS tylko drogą elektroniczną lub telefoniczną. Mam nadzieję, że pojawi się takie zjawisko, jakie obserwujemy obecnie w bankach. Klienci, decydując się na usługi internetowe, zapominają, gdzie jest placówka banku – podsumowuje D. Nikoniuk.

W przyszłości platforma ma ułatwić dostęp do usług medycznych. Pacjenci nie będą musieli nosić przy sobie druku RMUA, a żeby potwierdzić ubezpieczenia, wystarczy dostęp do platformy. Na PUE lekarze będą także rejestrować wydane zwolnienia lekarskie. Platforma zaczęła funkcjonować 14 czerwca.

KO