Sprawdzać, czytać i pytać
Polacy, zwłaszcza młodzi, są coraz lepiej zorientowani, jakie prawa przysługują konsumentom. Internet daje dostęp do wiedzy, a portale społecznościowe nieraz pozwalają na szybką wymianę doświadczeń. Jeden krótki wpis informujący, że ten lub inny sklep wprowadza klientów w błąd, może mieć dla sprzedawcy ogromne konsekwencje - ważne jednak, aby były to opinie zweryfikowane i autentyczne. Konsumenci w internecie nie tylko wystawiają sprzedawcom opinie czy dzielą się informacjami o promocjach, ale również wymieniają się wiedzą i doświadczeniami, które pozwalają im wśród różnych ofert wybrać najkorzystniejszą i najbezpieczniejszą. Cieszy nas też dzielenie się wiedzą w rodzinach, gdy np. uczeń, który miał w szkole lekcję z rzecznikiem konsumentów, ostrzega dziadków przed przyjmowaniem zaproszeń na pokazy handlowe. Jednak czy konsumenci potrafią korzystać ze swoich praw? To nie jest już takie oczywiste. Jako UOKiK na bieżąco podejmujemy wiele inicjatyw edukacyjnych, staramy się docierać do każdego - od uczniów po seniorów.
Raport Najwyższej Izby Kontroli z 2018 r. pokazał, że co trzeci ankietowany konsument nie zna żadnej instytucji mogącej pomóc mu w dochodzeniu praw. Z czego to wynika?
Być może z niewystarczającej edukacji konsumenckiej w szkołach. Co prawda niektórzy rzecznicy konsumentów odwiedzają placówki oświatowe, jednak to wciąż za mało, zarówno w stosunku do realnych potrzeb, jak i zagrożeń czyhających na Polaków. Obserwujemy jednak pewne pozytywne zmiany. W badaniu zrealizowanym na potrzeby UOKiK w 2020 r. jedynie 5% respondentów zadeklarowało, że nie zna żadnej instytucji, która bezpłatnie pomaga poszkodowanym. Ze swojej strony zapewniamy bezpłatne porady prawne dla konsumentów: telefoniczne pod nr. 801-440-220 oraz 22-290-89-16, mailowe pod adresem: porady@dlakonsumentow.pl.
Z jakimi problemami boryka się najczęściej polski konsument?
Dotyczącymi umów sprzedaży: reklamacją czy odstąpieniem od umowy, bo takich zawieramy najwięcej. Wraz z rozwojem technologii problemy konsumentów zaczynają przenosić się do sieci, coraz częściej dotyczą zakupów przez internet, płatnych subskrypcji, usług finansowych czy inwestycji. ...
MD