Region
Stop prywatyzacji

Stop prywatyzacji

Łosicki PKS nie zostanie sprzedany. Ministerstwo Skarbu Państwa wyraziło zgodę na nieodpłatne przejęcie firmy przez samorządy.

 

Najpierw 100% udziałów w spółce przejmie od ministra powiat łosicki. Następnie przekaże je gminom. Najwięcej przypadnie samorządowi Miasta i Gminy Łosice, który będzie rządzić skomunalizowanym przedsiębiorstwem. Odpowiednią pulę dostanie też załoga.

 

Zapowiadał sprzedaż

Decyzja to efekt wielomiesięcznych starań załogi oraz samorządu gminnego i powiatowego. Wcześniej minister skarbu odmawiał przekazania udziałów samorządom i zapowiadał sprzedaż spółki. Ostatecznie z prywatyzacji zostało wyłączonych sześć PKS-ów, w tym łosicki.

Prywatyzacji obawiali się pracownicy, ale także kupcy, handlujący na placu w rejonie dworca, oraz mieszkańcy powiatu korzystający z usług przedsiębiorstwa. – Do komunalizacji łosickiego PKS-u przyczyniła się posłanka Stanisława Prządka – mówi Feliks Terlikowski, przewodniczący rady pracowniczej PKS. – W sprawę komunalizacji zaangażowała się też radna Wanda Dołęgowska, która wspólnie z załogą i parlamentarzystką występowała z petycjami do premiera oraz ministra skarbu – dodaje Alicja Obidzińska, działaczka związkowa łosickiego PKS-u.

Sukces wielu stron

Z kolei burmistrz Łosic Janusz Kobyliński uważa, że przejęcie PKS-u przez samorządy to wspólny sukces wielu stron. – Prawdopodobnie będziemy mieli pakiet większościowy, decydujący o istnieniu spółki i kierunku jej rozwoju. Nie boję się wyzwań. Należy się cieszyć, że PKS nie przejdzie w obce ręce i ocalimy 110 miejsc pracy – dodaje burmistrz.

Mówiąc o planach dotyczących firmy, J. Kobyliński wspomina, że chce zdywersyfikować przychody. – Trzeba rozszerzyć działalność, żeby przychody przewozów były mniejszym udziałem w przychodach firmy, niż są obecnie, a rozwinąć je na kilka innych działalności, chociażby drogową, ale i biura podróży – mówi burmistrz.

– Spółka za ostatnie 10 miesięcy ma stratę księgową w wysokości 380 tys. zł. Potrzebna jest więc poprawa jej sytuacji finansowej, nie są natomiast konieczne żadne rewolucyjne zmiany. Trzeba doprowadzić do tego, by spółka krok po kroku niwelowała deficyt, a w przyszłości osiągnęła zysk – podkreśla burmistrz.


Historia

 

Początki PKS Łosice sięgają lat 50 ub. wieku. Wtedy to, w 1954 r. powstała baza transportowa jako oddział PKS-u w Siedlcach. 1 lipca 1991 r. Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej uzyskało samodzielność i otrzymało nazwę. 1 kwietnia 2008 r. w wyniku komercjalizacji zostało jednoosobową spółką skarbu państwa. Zasięgiem działalności obejmuje również tereny powiatów bialskiego i siedleckiego. Utrzymuje regularne linie do Warszawy, Białegostoku i Lublina. Przedsiębiorstwem od 1984 r., z krótkimi przerwami, kieruje Franciszek Kowaluk.

Tadeusz Nieścioruk