Surowsze kary odroczone
Jazda z zielonym listkiem na szybie, niższe niż wskazują znaki limity prędkości, konieczność zgłoszenia się na obowiązkowe szkolenie pomiędzy czwartym a ósmym miesiącem od uzyskania prawa jazdy, ostrzejsze kryteria dotyczące wykroczeń, wreszcie zakaz podejmowania pracy zarobkowej polegającej na jeżdżeniu samochodem przez osiem pierwszych miesięcy po uzyskaniu prawa jazdy...
Są to główne zmiany, które miały zacząć obowiązywać świeżo upieczonych kierowców od 4 stycznia 2016 r.
Obowiązkowe szkolenie lub utrata prawa jazdy
Nowe przepisy obejmą też kierowców posiadających już prawo jazdy. Zgodnie ze zmienionymi zasadami osoba, która przekroczy granicę 24 pkt karnych, będzie musiała w ciągu miesiąca odbyć obowiązkowe szkolenie lub straci prawo jazdy. Po zakończeniu takiego kursu konto zostanie wyzerowane, ale przez kolejne pięć lat kierujący będzie na cenzurowanym. Oznacza to, że ponowne przekroczenie limitu 24 pkt oznacza całkowitą utratę uprawnień do kierowania.
Zmodernizowana zostanie również Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Unowocześniony CEPiK ma dać zmotoryzowanym dostęp do kilku przydatnych usług. Chodzi m.in. o e-usługi: „Sprawdź moje uprawnienia” oraz „Sprawdź informację o punktach karnych”, czyli dostęp online kierowców do własnych danych. Każdy będzie mógł w ten sposób zobaczyć np., ile ma już punktów karnych i jakie popełnił naruszenia. W przyszłości e-usługi mają pozwolić np. na opłacenia online mandatu. Usługa „Mój pojazd” pozwoli właścicielom na dostęp do danych i informacji o własnym pojeździe. Dzięki funkcji „Udostępnij dane pracodawcy” przedsiębiorcy będą mogli weryfikować uprawnienia kierowców, tak by uniknąć sytuacji, w której służbowymi samochodami jeżdżą pracownicy nieposiadający ważnych uprawnień. Uruchomiona ma być też e-usługa „Sprawdzenie szkoły jazdy” pozwalająca na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez przyszłych kursantów na podstawie dostępnych danych statystycznych. Według ministerstwa spraw wewnętrznych zwiększy to konkurencję między szkołami i przyczyni się do wzrostu jakości świadczonych usług.
Z powodu groźby paraliżu w urzędach
Wejście w życie nowych przepisów zostanie jednak odroczone. Powodem takiej decyzji resortu transportu jest opóźnienie we wprowadzaniu nowej wersji CEPiK, która miała ruszyć w styczniu 2016 r. Okazało się, że groziłoby to paraliżem w tych oddziałach urzędów miejskich i gminnych, które zajmują się wydawaniem praw jazdy i dowodów rejestracyjnych. A to właśnie w CEPiK mają być zbierane oraz przetwarzane informacje na temat realizowania przez młodych kierowców obowiązku uczestnictwa w dodatkowych szkoleniach, liczby punktów karnych i mandatów. Opóźnienie dotyczące wprowadzenia nowych przepisów ma wynieść minimum sześć, ale prawdopodobnie będzie to osiem lub nawet dziesięć miesięcy.
HAH