Szybciej i bezpieczniej
Modernizacja została przeprowadzona na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Wykonawca zakończył już najważniejsze roboty - budowę nowych przęseł, nasuwanie ich z pomocą siłowników hydraulicznych na docelowe miejsce oraz wzmacnianie podpór w nurcie rzeki - mówi Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego PKP PLK S.A. -
Zadanie obejmuje również przebudowę torów, zarówno stosowanego w Polsce i prawie całej Europie toru o szerokości 1435 mm, jak i toru używanego m.in. w Rosji i na Białorusi – o szerokości 1520 mm. Most dla celów ochrony granicy państwa został wyposażony również w nowe oświetlenie, pomosty patrolowe oraz siatki zabezpieczające. Dodatkową inwestycją, zapewniającą wyższy poziom ochrony granicy, będzie budowa skanerów do prześwietlania ładunków transportowanych w wagonach – wylicza M. Dutkiewicz.
Przebudowa mostu wpłynie pozytywnie na zwiększenie ilości przewożonych i wywożonych ładunków. Masa transportowanego w każdym wagonie towaru będzie mogła być zwiększona średnio nawet o 10-12 ton. Ma to znaczenie dla przewozów towarowych po torach o klasycznym i o szerokim rozstawie szyn, stosowanym w krajach za wschodnią granicą Polski. Wiadomo, że granicę polsko-białoruską będą przekraczały wagony w pełni załadowane takimi towarami jak węgiel, ropa naftowa czy tarcica, które zostaną przeładowane na polskich stacjach. Nie będzie potrzeby ich częściowego rozładunku po stronie białoruskiej. Za granicę trafią natomiast towary przetworzone, m.in. auta i artykuły przemysłowe. Wzmocniona konstrukcja mostu zapewni również możliwość szybszej jazdy pociągów. Dla pasażerskich wzrośnie ona do 100 km/h, a dla towarowych do 80 km/h.
– Most graniczny w Terespolu na Bugu to jeden z 19 tego typu mostów w Polsce. Przed modernizacją codziennie przeprawiały się nim 34 pociągi na dobę. Pierwsze składy po odnowionym obiekcie przejadą już 14 grudnia. Tego dnia wprowadzony zostanie także nowy rozkład jazdy – informuje M. Dutkiewicz.
AWAW