To powołanie daje Bóg
Jest Diakon jednym z 88 diakonów stałych w Polsce, szóstym mężczyzną wyświęconym do tej posługi w Kościele w naszym kraju. Kim jest diakon stały?
Odwołam się najpierw do pojęcia „diakonat”. To powołanie i urząd, który był obecny w Kościele od jego początków. Wystarczy otworzyć Nowy Testament, aby się o tym przekonać. Dla przykładu św. Paweł, charakteryzując wspólnotę chrześcijan, wymienia m.in. diakonów, pisząc o nich tak: „Diakonami winni być ludzie godni, w mowie nieobłudni, nie nadużywający wina, niechciwi brudnego zysku, [lecz] utrzymujący tajemnicę wiary w czystym sumieniu. I oni niech będą najpierw poddawani próbie, i dopiero wtedy niech spełniają posługę, jeśli są bez zarzutu. (…) Diakoni niech będą mężami jednej żony, rządzący dobrze dziećmi i własnymi domami” (1Tym 3,8-10,12).
Rozkwit diakonatu przypada na okres od końca V w. O powołaniu, tożsamości oraz posłudze diakonów pisali np.: Klemens Aleksandryjski, Orygenes, Cyprian, Efrem Syryjski, Hieronim czy Jan Chryzostom. W Kościele pierwszych wieków spotykamy wielu znanych diakonów, jak św. Szczepan, św. Filip czy św. Wawrzyniec. Wielu z nich zostało wyniesionych na ołtarze. W Kościele zachodnim diakonat jako odrębne powołanie zaczyna tracić na znaczeniu od końca V w. Stopniowo zaczęto go postrzegać wyłącznie jako stopień do przyjęcia święceń kapłańskich. Czym jest więc diakonat stały? Jest przede wszystkim odrębnym powołaniem, którym obdarza Bóg. W Kościele zachodnim jako trwałe powołanie i urząd przywrócił go Sobór Watykański II. Owocem tych obrad było nowe spojrzenie na wartość diakonatu w Kościele. W przyjętych dokumentach soborowych pojawiło się sporo odniesień do tego powołania, w tym możliwości wyświęcania na diakonów stałych żonatych mężczyzn. Obecnie w Kościele na całym świecie posługuje ponad 49 tys. diakonów stałych.
Czy odczytanie powołania w przypadku Diakona było proste i jednoznaczne?
Nie było ani proste, ani jednoznaczne. Nie mam wątpliwości, że moje powołanie to jakaś tajemnica wiary. Rodziło się ono na pewno podczas obecności na Liturgii. ...
Monika Lipińska