Rozmaitości
Źródło: AWAW
Źródło: AWAW

Transport (d)oceniony

Bialczanie chętnie korzystają z komunikacji miejskiej. Cenią sobie punktualność i dostępność kursujących autobusów.

Tak wynika z ankiety przeprowadzonej w maju bieżącego roku. Swoimi opiniami podzieliło się 581 osób. Badania przeprowadzone przez Zarząd Komunikacji Miejskiej miały na celu zapoznanie się z preferencjami i oczekiwaniami podróżnych. Okazało się, że wśród pasażerów najwięcej jest uczniów i studentów.

Aż 46% ankietowanych z transportu zbiorowego korzysta codziennie. Większość preferuje podróże bez przesiadek (66%). Dojazd do celu średnio zabiera 6-20 minut. Respondentów zapytano też o ich oczekiwania. Ponad połowa liczy na miejsca siedzące, jazdę na stojąco dopuszcza 31% ankietowanych, a 10% z nich nie przeszkadza nawet tłok. Dla sporej grupy bialczan wybór komunikacji miejskiej jest koniecznością. Z transportu zbiorowego korzystają najczęściej ci, którzy nie mają swojego samochodu. Mieszkańcy Białej Podlaskiej uważają, że jazda własnym autem zabiera jednak mniej czasu. Podkreślają, że podróż autobusem wiąże się dłuższym lub krótszym oczekiwaniem na przystanku.

Chwalą i proponują

Pasażerowie wybierają transport zbiorowy również z powodu niższych kosztów, dobrej oferty komunikacyjnej (58%), trudności z parkowaniem w mieście, złego stanu dróg i korków. Dla większości z nich liczy się przede wszystkim częstotliwość kursów, dostępność i punktualność. Respondenci wypowiedzieli się także na temat koniecznych zmian. Postulowali zwiększenie pojemności autobusów i ilości wykonywanych kursów (47%), obniżenie cen biletów (18%) oraz zwiększenie liczby tablic z dynamiczną informacją pasażerską. Najczęściej preferowanymi biletami są te z gatunku ulgowych (65%). Wśród nich najbardziej popularne są jednorazowe. Zadowolenie z obecnie obowiązującej taryfy cenowej wyraziło 56% ankietowanych. Jedna czwarta zapytanych nie miała na ten temat zdania, a kolejne 20% uważało, że koszty są zbyt duże. Aż 72% ankietowanych wypowiedziało się pozytywnie o Bialskiej Karcie Miejskiej. Ponad połowa bialczan była zadowolona z poziomu bezpieczeństwa na przystankach i w autobusach oraz ze sposobu przekazywania informacji. O usługach świadczonych przez ZKM pozytywnie wypowiedziało się 55% ankietowanych.

Nie prywatyzujemy!

W Białej Podlaskiej organizacją przejazdów zajmuje się Zarząd Komunikacji Miejskiej. Usługi świadczy natomiast Miejski Zakład Komunikacyjny. W ostatnim czasie po mieście chodziły pogłoski o prywatyzacji tej drugiej jednostki. Przedstawiciele magistratu zaprzeczają jednak takim wieściom.

–  Władze miasta chcą, aby transport publiczny był nowoczesny, punktualny oraz oszczędny. Chcielibyśmy zdementować pojawiające się wśród opinii publicznej plotki o rzekomej prywatyzacji Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego. Z całą stanowczością stwierdzamy, że są one nieprawdziwe. Przez ostatnie dwa miesiące odbyło się wiele spotkań z kierownictwem Zarządu Komunikacji Miejskiej, kierownictwem Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego oraz przedstawicielami związków zawodowych działających przy MZK. Uzyskane informacje poddawane są aktualnie głębokiej analizie. Ich efekty będzie można poznać wkrótce – zapowiada Michał Trantau, rzecznik prasowy prezydenta miasta.              

Zmiany we władzach

Od lipca MZK ma kierować nowy prezes. Będzie nim Bogdan Kozioł. Jego poprzednik Stanisław Socha odchodzi na emeryturę. Jak poinformował M. Trantau, nowy prezes jest absolwentem Politechniki Warszawskiej oraz Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Warszawie. Od 2001 r. pełnił funkcję zastępcy dyrektora, a w latach 2007- 2011 prezesa Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Siedlcach. Od 2011 r. był prezesem Zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Garwolinie. Jest autorem i współautorem wielu wniosków, które uzyskały dofinansowanie z funduszy pomocowych PHARE 2001, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z programów wsparcia w okresach 2004-2006 i 2007-2013. B. Kozioł był współtwórcą systemu Siedleckiej Karty Miejskiej. Uczestniczył w posiedzeniach Sejmowej Komisji Infrastruktury, jako przedstawiciel Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej oraz Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji.

AWAW