Region
Źródło: HAH
Źródło: HAH

Tunel i obwodnica gotowe

Już od 29 czerwca kierowcy i mieszkańcy Siedlec będą mogli korzystać z tunelu pod torami kolejowymi oraz trzeciego etapu obwodnicy śródmieścia.

Zadanie o nazwie „Rozbudowa infrastruktury komunikacyjnej w ciągu ul. rtm. Witolda Pileckiego” jest jedną z największych i najdroższych siedleckich inwestycji w ostatnich latach. - To chluba naszego miasta - zaznaczył prezydent Wojciech Kudelski podczas zwiedzania inwestycji na tydzień przed oddaniem ich do użytku. - Zakres prac był ogromny, a trwały one, co warto podkreślić, niespełna rok - dodał prezydent. W ramach przedsięwzięcia powstały prawie 3 km jezdni, 2,3 km ścieżek rowerowych i tyle samo chodników, tunel o długości 144 m, wiadukt na ul. Partyzantów - 73 m oraz 1,5 km ekranów akustycznych. Wybudowano jedno rondo i przebudowano cztery skrzyżowania. Wartość projektu to ponad 65,5 mln zł, z czego blisko 39 mln zł stanowi dofinansowanie unijne.

Tunel biegnący pod torami kolejowymi powstał na przedłużeniu ul. Kilińskiego. Droga w nim pozwala na swobodny przejazd pojazdów osobowych i dostawczych, karetek pogotowia i autobusów komunikacji miejskiej. Niedozwolony w tunelu będzie za to ruch ciężarówek oraz aut powyżej 3,70 m. Na fragmencie ul. Kilińskiego – prowadzącej od wjazdu na drogę do tunelu aż do jego skrzyni – zamontowano ekrany dźwiękochłonne. Z kolei na pl. Zdanowskiego, w miejscu postoju taksówek, powstał parking na 40 aut. Przygotowano też miejsce pod usunięty na czas inwestycji pomnik kolejarzy, który pojawi się 23 września. Na ul. Kilińskiego i pl. Zdanowskiego położono nowy asfalt i chodniki. Co ważne, w tym miejscu zmieniła się organizacja ruchu. Ul. Kilińskiego straciła pierwszeństwo na rzecz ul. Kolejowej. Druga z ulic ma być w przyszłości zmodernizowana i przejąć część ruchu z ul. 3 Maja. Po oddaniu tunelu zmniejszyć powinno się natężenie ruchu na trzech przejazdach: wiadukcie warszawskim, łukowskim i garwolińskim.

Przy wylocie z tunelu – na ul. Składowej – powstało rondo z wysepką wystającą niewiele ponad jezdnię. – Zostało ono wtopione, dzięki czemu spowoduje wytrącenie prędkości, a jednocześnie nie utrudni jazdy mało zwrotnym samochodom ciężarowym – tłumaczył Wojciech Cylwik, naczelnik wydziału dróg urzędu miasta.

 

Nowa nawierzchnia i sygnalizacja świetlna

Na ul. Składowej położono nowy asfalt i postawiono przezroczyste ekrany dźwiękochłonne, oddzielające jezdnię od koszar i bloków mieszkalnych. Przy wlocie ul. Zbrojnej do ul. Składowej została zamontowana sygnalizacja świetlna. W tym miejscu jadący obwodnicą będą mieli pierwszeństwo względem ul. Zbrojnej.

Obwodnica im. rtm. Pileckiego ma nową nawierzchnię, oznakowanie, ekrany przeciwhałasowe, oświetlenie i stopniowo zarastające zieleńce. Pierwszeństwo ruchu przy zjeździe na obwodnicę będą mieli kierowcy jadący od strony ul. Prądzyńskiego i Kruszcowej oraz jadący w kierunku Strzały, czyli ul. Kaczorowskiego. Zatrzymają się natomiast ci, którzy jadąc ul. Ceglaną, zechcą wjechać na obwodnicę. Na skrzyżowaniu ul. Kaczorowskiego i Pileckiego w przyszłości może pojawić się niewielkie rondo.

Biegnąca równolegle do Pileckiego ul. Łukasińskiego została zaślepiona. Budynek znajdujący się tuż za wiaduktem nad ul. Partyzantów miasto chce wydzierżawić pod zajazd dla ciężarówek. Fragment ul. Orlicz-Dreszera w sąsiedztwie Szkoły Podstawowej nr 5 przekształcono z jedno- w dwukierunkową.

 

Centrum przesiadkowe we wrześniu

Trwają jeszcze prace przy budowie centrum przesiadkowego. Powstał już budynek zaplecza dworca autobusowego, w którym znajdą się kasy, toalety i biura. Stoją też słupy pod wiaty nad stanowiskami dla autobusów, których docelowo ma być 18. Zaawansowana jest konstrukcja dwupoziomowego parkingu na 300 samochodów (po 150 na poziomie). – Parking będzie darmowy i zostanie wyposażony w system informujący o ilości wolnych miejsc. Dodatkowo pojawi się stojak dla rowerów oraz miejsce, gdzie taksówkarze będą mogli odbierać pasażerów – powiedział W. Cylwik. Obok placu budowy centrum składowany jest gruz, który będzie stopniowo wykorzystywany, a samo miejsce po nim wkrótce zostanie wystawione na przetarg. Magistrat chce, by powstało tu zaplecze usługowo-handlowe. Centrum przesiadkowe ma zostać oddane do użytku 2 września.

HAH