Region
Źródło: HAH
Źródło: HAH

Tunel i obwodnica otwarte

W piątek 29 czerwca odbyło się oficjalne otwarcie tunelu i ulicy rtm. Witolda Pileckiego w Siedlcach. To jedna z największych i najdroższych inwestycji miasta zrealizowanych w ostatnich latach.

Na nowy ciąg komunikacyjny składają się: tunel drogowy o długości 144 m, wiadukt nad ul. Partyzantów i blisko 3 km ulic, które stanowić będą nową drogę obwodową dla centrum miasta. Wybudowano także nowe rondo i zmodernizowano cztery skrzyżowania. Uroczystości rozpoczęły się na pl. Zdanowskiego od odsłonięcia tablicy poświęconej patronowi tunelu i ulicy - rtm. W. Pileckiemu. „Mamy ogromny dług pamięci wobec tego bohatera” - napisał w liście skierowanym do władz miasta marszałek sejmu Marek Kuchciński. Podziękował też za inicjatywę upamiętnienia rotmistrza oraz pogratulował „wszystkim, którzy przyczynili się do pomyślnej realizacji tego ważnego projektu”.

Prezydent Wojciech Kudelski w swoim przemówieniu podkreślił, iż pomysł budowy tunelu powstał z inicjatywy ministra energii Krzysztofa Tchórzewskiego przy okazji przebudowy linii kolejowej Warszawa-Terespol i samej stacji kolejowej Siedlce. – Przeżywaliśmy jednak huśtawkę niepewności, stresu i niepokojów: czy będą pieniądze unijne, czy nie? Czy będzie przebudowa, czy zostanie odłożona? Jednak nad wszystkim czuwał człowiek posłany przez nas do Warszawy – minister K. Tchórzewski. Za co mu z tego miejsca serdecznie dziękuję. To jego inicjatywa sprawiła, że skorzystaliśmy z szansy danej raz na 100 lat, nadarzającej się przy okazji, że na kolei coś się przebudowuje i zmienia – zaznaczył W. Kudelski.

Prezydent przypomniał, iż tereny pod obwodnicę miasto pozyskało od kolei, a pieniądze w wysokości prawie 40 mln zł ze środków unijnych w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych. Włodarz podziękował także wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji projektu. – Dzięki współpracy i wspólnemu celowi inwestycja będzie służyła całemu regionowi – podkreślił W. Kudelski. Zwrócił też uwagę, że przed miastem stoją kolejne inwestycyjne wyzwania. – Czwarty etap obwodnicy, zabudowa przestrzeni pl. Sikorskiego, remonty szkół, budowa hali widowiskowo-sportowej na błoniach – wyliczał włodarz. I podsumował: – Budujemy po to, by nasze miasto było ośrodkiem ponadlokalnym, by liczba ludności w dalszym ciągu rosła. Robimy to dla mieszkańców Siedlec, by żyło im się tutaj odpowiednio wygodnie, przyjemnie i by zechcieli tutaj zostawać.

 

Coraz silniejsze miejsce w regionie

Minister energii K. Tchórzewski przypomniał porozumienie miasta z PKP PLK podpisane w 2007 r. Dodał, że dopisanie miejskiego projektu drogowego do modernizacji linii kolejowej E-20 wymagało zgody Komisji Europejskiej i było pewnym przełomem w finansowaniu projektów komunikacyjnych. Wyraził przekonanie, że nowa inwestycja przyczyni się do utrwalenia pozycji Siedlec jako ośrodka regionalnego. – To, że ta inwestycja przetrwała, jest zasługą rządzących miastem i tutejszą koleją. To, że taka polityka była kontynuowana, jest zasługą kolejnych władz i rad miasta. Dlatego jesteśmy coraz silniejszym i liczącym się ośrodkiem regionalnym, który stale się rozwija – podkreślił minister. – Polska potrzebuje patriotów chcących zajmować się problemami kraju. Ale każdy ośrodek, gmina potrzebuje też lokalnych patriotów pamiętających w miarę możliwości o swoich małych ojczyznach i służących swoim małym ojczyznom bez względu na to, gdzie by nie byli, gdzie by nie pracowali i jakich funkcji by nie pełnili – zaznaczył K. Tchórzewski.

Z kolei wicemarszałek województwa Janina Ewa Orzełowska przypomniała mechanizm RIT. Zaznaczyła, że nie były to łatwe pieniądze, ale udało się zaprogramować je tak, by wzmocnić ośrodki subregionalne. – Projekt odpowiada na potrzeby mieszkańców Siedlec i okolic. Bardzo dziękuję za tę zgodę przy realizacji projektu i za merytoryczne podejście do niego. Pozyskane 40 mln zł środków pokazuje, że wszyscy tu ciężko pracowali. Gratuluję nam, mieszkańcom Siedlec. Dzięki inwestycji to my skorzystamy. Zawsze są trudności przy realizacji inwestycji. Słyszałam dyskusje o korkach… Ale to podobnie jak w domu, gdy jest remont… Czasami musi być gorzej, żeby było lepiej – zauważyła wicemarszałek.

Na potrzebę inwestycji zwróciła też uwagę członek zarządu Elżbieta Lanc. – Cieszymy się, że ten projekt trafił tutaj, do subregionu siedleckiego. Siedlce są rzeczywiście piękne i rozwijają się. Wiem, że miasto nie powiedziało ostatniego słowa i są pomysły na nowe inwestycje. Oby na te nowe przedsięwzięcia znajdowali państwo wsparcie nie tylko ze strony radnych, ale i tych, którzy są w stanie pomóc. Wokół Siedlec jest drużyna dobrych, rzetelnych, mądrych i życzliwych ludzi. Oby takich ludzi nie zabrakło – stwierdziła.

 

Magnes na inwestorów

Przedstawicielka Komisji Europejskiej Anna Modzelewska przypomniała inne inwestycje finansowane w regionie z pomocą unijną, m.in. modernizację linii kolejowej E-20 – korytarza transportowego ważnego dla Unii Europejskiej, co sprawiło, że miasto „rozwija się, a mieszkańcom żyje się lepiej”. – Ta inwestycja w bardzo pozytywny sposób przełożyła się na możliwości samego miasta i subregionu – podkreśliła A. Modzelewska. – Spowodowało to przyciągnięcie zakładów produkujących tabor kolejowy, późniejsze zakupy tych produktów przez Koleje Mazowieckie, a to z kolei – na komfort jazdy podróżnych. KE wspierała też inwestycje w sektorze drogowym, choćby budowę obwodnicy Mińska Mazowieckiego i jej – będącą w realizacji – dalszą część na odcinku pomiędzy Warszawą i Mińskiem. Podobnie, będącą w fazie przygotowawczej trasę odcinka do Siedlec. Region siedlecki cały czas poprawia swoje wskaźniki – podsumowała przedstawicielka KE.

Po przemówieniach przedstawicieli władz rządowych i samorządowych nastąpiło przecięcie wstęgi inaugurującej oddanie tunelu i obwodnicy do użytku. Poświęcenia nowej trasy dokonał biskup siedlecki Kazimierz Gurda. Jako pierwsi nowymi ulicami przejechali autobusami goście i mieszkańcy miasta. Przed południem do tunelu wjechały pierwsze auta.

HAH