Tunel w fazie projektu
Inwestycja połączy centrum z południową częścią miasta, wpłynie na jego odkorkowanie, a także pozwoli usprawnić ruch pieszych, który teraz odbywa się kładką nad torami. Przypomnijmy, że wstępne porozumienie dotyczące projektu podpisano w 2007 r., a umowę na jego realizację w ubiegłym roku. Obecnie trwają dyskusje pomiędzy miastem a Polskimi Liniami Kolejowymi dotyczące przebiegu tunelu. – Otrzymaliśmy już pierwszą koncepcję. Naszym zdaniem stropy tunelu oraz podłoga są trochę za cienkie. Przekazaliśmy uwagi naszemu partnerowi. Spodziewamy się, że do końca marca koncepcje zostaną zatwierdzone – poinformował wiceprezydent Jarosław Głowacki.
Zgodnie z założeniami strategicznymi okolice dworca kolejowego mają się poważnie zmienić. W grę wchodzi budowa nowych parkingów, a także centrum przesiadkowego dla transportu kołowego. Cały teren zostanie lepiej skomunikowany przez sieć dróg, która tam powstanie.
Nadal jednak nie wiadomo, czy zjazd do tunelu zaplanowany na przedłużeniu ul. Kilińskiego nie zamknie wylotu ul. Kolejowej. – Nie mogę wykluczyć, że byłaby ona nieprzejezdna. Chodzi tu o względy ekonomiczne i inżynierskie. Najlepiej, gdyby tunel był odwadniany grawitacyjnie, a to wymagałoby zmian w wysokości jego dna – doprecyzował Głowacki. Natomiast prezydent Wojciech Kudelski dodał, że połączenie ulic Kolejowej z Kilińskiego jest wykonalne, ale niekoniecznie warte zabiegów. – Ul. Kolejowa na tym odcinku nie jest arterią obsługującą pół miasta, a jedynie mieszkańców kilku bloków – wyjaśnił.
Kolejną ważną kwestią jest połączenie tunelu z ul. Składową. Prawdopodobnie droga przebiegać będzie obok jednostki wojskowej. – Chcielibyśmy ten teren nabyć. Może to się odbyć nieodpłatnie albo odpłatnie, co będzie przedmiotem negocjacji z Agencją Mienia Wojskowego – zapewnił wiceprezydent.
W tegorocznym budżecie miasto przeznaczyło na realizację przedsięwzięcia 480 tys. zł.
KO