W trasie
Jak stwierdził główny inspektor pracy Tadeusz J. Zając, ochronna funkcja norm czasu pracy polega przede wszystkim na zakazie zbyt długiego pozostawania w dyspozycji pracodawcy. Zważywszy jednak na dużą ilość pracy i zbyt małą obsadę kadrową, zatrudnieni kierowcy wykonują pracę powyżej dopuszczalnych norm, jak również w niedziele i święta. Najwięcej nieprawidłowości w zakresie przestrzegania przepisów o czasie pracy inspektorzy pracy stwierdzają wśród pracodawców zatrudniających od 1 do 9 osób. Najmniej uchybień występuje w dużych zakładach pracy, zatrudniających więcej niż 250 pracowników.
Nieprawidłowości polegające na naruszeniu przepisów o czasie pracy w branży transportowej spowodowane są najczęściej nieznajomością przepisów lub liczbą zlecanych zadań, których wykonanie nie jest możliwe w ramach powszechnie obowiązujących norm czasu pracy.
Pracodawcy w wielu przypadkach nie rozróżniają również pojęcia czasu pracy i czasu prowadzenia pojazdu. W ocenie pracodawców jedynie czas prowadzenia pojazdu jest czasem pracy. Natomiast postoje, obsługa codzienna pojazdów oraz ustawowe przerwy w pracy pracodawcy traktują jako czas wolny i nie zaliczają tych czynności do czasu pracy kierowców, co jest niezgodne z przepisami.
Marcin Jabłkowski