W trosce o rozwój uczniów
Huśtawka, deskorolka, deska rotacyjna, pomoce do terapii ręki i stymulacji dotykowej, kładka do ćwiczeń równoważnych oraz drabinki – to tylko niektóre urządzenia, jakie ostatnio zasiliły placówkę. Wsparcie umożliwiła Telewizja Polska w ramach projektu „Reklama Dzieciom 2017”. Całkowita wartość wszystkich zakupów i inwestycji to 15 tys. zł.
Największą dumę wśród pracowników budzą wyposażone w szereg przyrządów dwie sale rehabilitacyjne. Pierwsza to sala integracji sensorycznej. Dostosowana jest do potrzeb dzieci wymagających usprawnienia ruchowego i cierpiących na zaburzenia neurologiczne. Rehabilitanci prowadzą w niej różnego rodzaju terapie, które często mają postać „naukowej zabawy” z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu. Podczas zajęć stymulowane są zmysły dziecka oraz usprawniana jest jego motoryka i koordynacja wzrokowo-ruchowa.
Drugie nowe pomieszczenie to sala doświadczania świata. Została ona pomyślana w trosce o dzieci z niepełnosprawnością w stopniu głębokim oraz dotkniętych autyzmem. – W tym pomieszczeniu staramy się nauczyć naszych podopiecznych doświadczać świat poprzez stymulację wszystkich zmysłów. Prowadzi to do wzbogacenia zakresu przeżyć uczestnika, poprawy koncentracji i zwiększenia możliwości działania. A przy okazji dzieci czują się bezpiecznie, są rozluźnione i zainteresowane otoczeniem – zauważa Beata Kursa, dyrektor ośrodka.
Sale rehabilitacyjne w dęblińskim ośrodku działają już od dziesięciu lat. Na przestrzeni tego okresu były systematycznie uzupełniane w sprzęt. Ale to dzięki ostatniemu dofinansowaniu i dokonanym zakupom stało się możliwe ich kompleksowe wyposażenie. Radości z takiego stanu rzeczy nie kryje dyrektor placówki. – Spełniło się moje marzenie, a zarazem wzmocniła motywacja i poczucie satysfakcji zawodowej. Przez wiele kolejnych lat będziemy mogli zapewnić niepełnosprawnym dzieciom profesjonalną, specjalistyczną i bezpłatną pomoc – przyznaje B. Kursa. Jej zdaniem korzyści z nowych urządzeń jest wiele. – Dzieci mogą odkrywać nowe możliwości i wrażenia związane z terapią i edukacją. Lepiej poznają środowisko. A pokonując kolejne ćwiczenia, podnoszą swoją samoocenę, co przynosi również efekty w życiu społecznym i emocjonalnym – zauważa dyrektor.
O tym, że warto inwestować w tego rodzaju sprzęty, podpowiadają statystyki. Każdego roku przybywa dzieci z różnego rodzaju dysfunkcjami rozwojowymi, zaburzeniami zachowania czy zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
Tomasz Kępka