Rozmaitości

Warzywa na talerzu

Propagowanie zdrowego stylu życia i zrównoważonej diety opartej na polskich warzywach sezonowych - to cel kampanii Moc Polskich Warzyw.

Akcja powstała z inicjatywy Zrzeszenia Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej. To pierwszy w historii projekt promujący wszystkie grupy warzyw uprawianych w Polsce. Kluczowym celem kampanii jest edukacja konsumentów na temat różnorodności polskich warzyw, ich właściwości zdrowotnych i odżywczych oraz roli w codziennej diecie. W maju rozpoczęła się już trzecia edycja kampanii, która z roku na rok przybiera na sile dzięki docieraniu do coraz szerszego grona konsumentów. - Celem akcji jest zwrócenie uwagi na to, że zbyt mało konsumujemy warzyw, tymczasem są one bardzo zdrowe i konieczne w diecie. Dietetycy rekomendują, aby stanowiły ponad połowę objętości każdego posiłku, zgodnie z zasadą „pół talerza”.

Dieta sezonowa, uwzględniająca szerokie portfolio polskich warzyw, oznacza zdrowe i pyszne posiłki każdego dnia, przez cały rok, także w postaci przetworów i kiszonek. Warzywa zawierają mnóstwo bardzo potrzebnego i pożytecznego błonnika, flawonoidy, substancje antyrakowe – mówi Mirosław Łuska, prezes Zrzeszenia Producentów Papryki RP. I jednocześnie podkreśla, że nasz kraj słynie z bogactwa produkowanych lokalnie warzyw. – Dlatego zależy nam na zwiększeniu konsumpcji warzyw, szczególnie produkowanych na południu Mazowsza, czyli ciepłolubnych, jak: papryka, bakłażan, cukinia, pomidor, ogórek czy fasola szparagowa – wylicza M. Łuska. – Przede wszystkim mamy je sezonowo, świeże, albo przez cały rok w formie przetworzonej. W sezonie świeże polskie warzywa są blisko konsumenta, w znaczeniu, że nie są transportowane przez pół Europy czy świata. Tym samym są bardziej ekologiczne, choćby z tytułu małego śladu węglowego. Wybierając polski produkt, konsument ma pewność, że otrzymuje najwyższą jakość w przystępnej cenie, dodatkowo wspierając ciężko pracujących rolników i producentów – tłumaczy prezes ZPP RP.

 

Ze wsparciem siatkarzy

Na potrzeby kampanii stworzono pierwszy w Polsce serwis internetowy stanowiący unikalne kompendium wiedzy o polskich warzywach. Dzięki ciągle rozwijanej i aktualizowanej stronie (www.mocpolskichwarzyw.pl) można uzyskać informacje o sezonowości, miejscach i sposobach upraw poszczególnych gatunków, ich wartościach odżywczych oraz praktycznych możliwościach ich zastosowania w sprawdzonych przepisach kulinarnych.

Do współpracy w ramach kampanii udało się namówić siatkarską drużyną mistrzów Polski i Europy – Grupę Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle. Siatkarze utytułowanego zespołu włączyli się w promocję polskich warzyw, m.in. w social mediach oraz podczas najważniejszych spotkań. – Jesteśmy dumni, że najlepsza drużyna w kraju i Europie, ramię w ramię z polskimi producentami najlepszych warzyw, podejmuje działania w słusznej, wspólnej sprawie. Aktywność fizyczna i zdrowe odżywianie powinny zawsze iść w parze. Trudno o lepszy autorytet w tym zakresie niż najlepsi siatkarze kontynentu. Mamy nadzieję, że razem z naszymi mistrzami przekonamy jeszcze większe rzesze Polaków do tego, że warzywa powinny stanowić połowę każdego posiłku – podkreśla M. Łuka.

 

… i ministerstwa rolnictwa

W ramach kampanii strefa owoców i warzyw pojawi się na Narodowym Dniu Sportu, którego kolejna edycja odbędzie się 17 września w Warszawie. – Podczas pikniku na błoniach stadionu narodowego na odwiedzających będą czekały warzywne potrawy przygotowane przez panie z kół gospodyń wiejskich z południa Mazowsza – mówi prezes ZPP RP.

Realizację projektu wspiera także ministerstwo rolnictwa. Szef resortu Robert Telus podczas wizyty na południu Mazowsza powiedział, że rosnący eksport polskich produktów rolno-spożywczych będzie wymagał dalszego skorelowania działań promocyjnych. – Będziemy nadal wspierać tak ważne dla polskiego rolnictwa projekty. To one, dzięki angażowaniu lokalnych społeczności, kształtują moc polskich warzyw i owoców – podkreślił minister.

HAH