Region
Źródło: MS
Źródło: MS

Wsiąść do pociągu

Buja, rzuca, kiwa... Tak było. Szybciej, wygodniej, ciszej... Tak będzie. I to koleją. Przynajmniej przez przebiegający przez nasz region odcinek trasy Berlin - Warszawa - Moskwa. I w nowym pociągu FLIRT w drodze z Siedlec do Warszawy.

Właśnie zakończyła się modernizacja linii kolejowej I etapu na odcinku Siedlce – Terespol, będącego częścią linii E20. Jest ona zaliczana do tras państwowego znaczenia i znajduje się w europejskim korytarzu transportowym, stanowiącym najważniejsze i najkrótsze połączenie krajów UE z Europą Wschodnią i Azją. Główny cel modernizacji to dostosowanie tego odcinka linii do parametrów umożliwiających przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h, a towarowych – 120 km/h. Modernizację podzielono na 4 etapy. Pierwszy z nich, czyli Lot A, objął odcinek Siedlce-Łuków. Został on już w pełni unowocześniony. Prace modernizacyjne trwają obecnie na kolejnych etapach, czyli odcinkach Łuków-Międzyrzec Podlaski (Lot B), Międzyrzec Podlaski-Biała Podlaska (Lot C) oraz Biała Podlaska-Terespol-Granica Państwa (Lot D). Wszystkie etapy mają zostać zakończone do 2010 r. Całe przedsięwzięcie o wartości 260 mln euro finansuje europejski Fundusz Spójności i budżet państwa.

Prace modernizacyjne objęły m.in: modernizację nawierzchni torowej, podtorza, przebudowę peronów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, wymianę sieci trakcyjnej czy przebudowę i likwidację przejazdów kolejowych. W zamian za likwidowane przejazdy budowane są wzdłuż torów drogi dojazdowe. Na unowocześnianej trasie zmniejszyła się również liczba stacji. Na trasie Siedlce-Łuków znajduje się ona w Dziewulach, a między Łukowem a Międzyrzecem Podlaskim – w Szaniawach. Podczas remontów nie zapomniano również o ochronie środowiska. Nowy system odwodnienia linii kolejowej przystosowano do migracji gadów, płazów i innych drobnych zwierząt. Dla większej zwierzyny przygotowano specjalne przejścia w postaci tuneli. Na przebudowywanej trasie zastosowano również rozwiązania techniczne, jak ekrany akustyczne czy maty antywibracyjne, dzięki którym ograniczono odczuwany podczas podróży hałas. A szlifowane na każdym torze szyny mają sprzyjać łagodniejszej, szybszej i bezpieczniejszej jeździe.

Szybki i lekki

5 czerwca zaś pierwsi pasażerowie wracający po południu w Warszawy do Siedlec mogli przekonać się o komforcie jazdy nowym pociągiem FLIRT, zakupionym przez Samorząd Województwa Mazowieckiego dla Kolei Mazowieckich. Nowy pociąg w zielono-biało-żółtych barwach mierzy 74 m długości i posiada 212 miejsc siedzących oraz 284 stojące. Środkowe wagony wyposażono w pomieszczenia wielofunkcyjne na wózki dziecięce, rowery czy duży bagaż. Znajdują się w nich również stanowiska dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Toaletę w każdym pojeździe dostosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych. Co najciekawsze, w pociągu nie ma przedziałów, co umożliwia swobodniejsze przemieszczanie się. Na komfort jazdy wpływa też usytuowanie foteli – po 2 w rzędzie – i spora odległość między nimi.

FLIRT to w języku niemieckim skrót od: Flinker, Leichter, Innovativer, Regional Triebzug, czyli: Szybki, Lekki, Innowacyjny, Regionalny Zespół Trakcyjny. Pociągi tego typu obsługują już połączenia w Szwajcarii, Niemczech, Włoszech oraz na Węgrzech. Ten zaprezentowany w Siedlcach jest pierwszym z 10 zakupionych przez Samorząd. Kolejne 9 będzie dostarczanych przez firmę Stadler sukcesywnie do końca roku. Aby samemu przekonać się o funkcjonalności nowego pociągu, należy wyjechać z Warszawy Zachodniej o 12.35, a z Siedlec o 15.48.

Kinga Ochnio