Rozmowy
Źródło: ARCH.
Źródło: ARCH.

Wyprzedził swoją epokę

Rozmowa z ks. prof. UKSW dr. hab. Andrzejem Adamskim, dyrektorem Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

7 września Kościół wspomina bł. ks. Ignacego Kłopotowskiego. Był to człowiek, który wyprzedził swoją epokę. Już na przełomie XIX i XX w., kiedy stosunek Kościoła do mediów był jeszcze mocno powściągliwy, ks. Kłopotowski głosił tezy, które później dopiero pojawiły się w oficjalnych dokumentach Kościoła. Chodzi m.in. o zachętę do tworzenia mediów katolickich i wykorzystaniu ich jako narzędzia oddziaływania i docierania ze słowem Bożym do tych, którzy tego potrzebują.

 I ks. Kłopotowski to zrobił! Stworzył – używając dzisiejszej terminologii – cały koncern medialny. W jego skład wchodziło wydawnictwo książkowe, kilka czasopism i sieć księgarni. A do obsługi tegoż koncernu powołał zgromadzenie zakonne sióstr loretanek! Trzeba też pamiętać, że z jego doświadczeń czerpali inni, m.in. kolejna wielka postać historii polskich mediów katolickich – św. o. Kolbe. W aktach beatyfikacyjnych znalazłem świadectwo pewnej siostry loretanki mówiące o tym, że kiedyś do ks. Ignacego przyjechał w odwiedziny pewien zakonnik. Ojciec – bo tak nazywały loretanki ks. Kłopotowskiego – odprowadził go po wizycie do wyjścia, a potem przystanął i powiedział do siedzącej na furcie siostry: „Czy siostra wie, kto to był? To ojciec Kolbe. On buduje Niepokalanów!”. Wiadomo też, że założyciel loretanek pomagał księżom, którzy chcieli podjąć działalność wydawniczą w sprowadzaniu maszyn drukarskich z zagranicy. Nic w tym dziwnego, miał w tej kwestii dobre rozeznanie i doświadczenie.

Na ile poglądy ks. Kłopotowskiego na są aktualne dzisiaj? Wiadomo, że często w swych artykułach dzielił on media na te dobre i złe. ...

Pozostało jeszcze 85% treści do przeczytania.

Posiadasz 0 żetonów
Potrzebujesz 1 żeton, aby odblokować ten artykuł