Aktualności
Z myślą o mieszkańcach

Z myślą o mieszkańcach

15 lutego PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały opiewającą na ponad 32 mln zł umowę na opracowanie projektu przebudowy linii relacji Skierniewice-Łuków.

Planowane prace maja m.in. zwiększyć potencjał korytarza transportowego wschód-zachód i towarowej obwodnicy Warszawy.

Licząca 160 km linia Skierniewice-Łuków łącząca obszary województw: łódzkiego, mazowieckiego i lubelskiego i jest częścią jednego z głównych korytarzy transportowych ze wschodu na zachód (trasa C-E 20). Ponadto pełni rolę towarowej obwodnicy Warszawskiego Węzła Kolejowego. Jak zapewniają przedstawiciele kolejowej spółki po niezbędnej modernizacji będzie mogła również obsługiwać przewozy pasażerskie na odcinku ze Skierniewic do Pilawy.

PKP PLK planują przebudowę peronów na 13 stacjach i przystankach. Prace modernizacyjne będą prowadzone m.in. w miejscowościach: Puszcza Mariańska, Mszczonów, Grzegorzewice, Jeżewice, Prażmów, Warszówka i Osieck. Wybudowane przed laty perony zostaną podwyższone, wyposażone w wiaty i ławki dla podróżnych, nowoczesne tablice informacyjne oraz dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto planowana jest budowa cztery przejścia podziemnych w Puszczy Mariańskiej, Mszczoniowie, Tarczynie i Górze Kalwarii. Trasa zostanie dostosowana tak, by zarówno pociągi pasażerskie jak i towarowe mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Obecnie składy towarowe jeżdżą na niektórych odcinkach z prędkością zaledwie 50-60 km/h.

Zmodernizowana linia ma umożliwić kursowanie pociągów towarowych o długości do 750 m. W tym celu zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości i tzw. wąskie gardła. Wykonawca przygotuje ekspertyzę dotyczącą budowy drugiego toru na moście przez Wisłę w Górze Kalwarii, dzięki czemu z kolejowego szlaku będzie mogło korzystać więcej pociągów. Przebudowa ponad 100 obiektów inżynieryjnych, w tym 30 mostów umożliwi sprawny przejazd cięższych składów towarowych. Ponadto znacznie zwiększy się poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego dzięki przebudowie ponad 70 skrzyżowań kolejowo-drogowych. Sprawniejsze przejazdy zapewni także budowa nowoczesnego systemu sterownia pociągami.

Dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu trzech lat. Początek prac budowlanych planowany jest na 2022 r., a ich zakończenie trzy lata później szacowany koszt realizacji inwestycji opiewa na kwotę ok. 2 mld zł. 

MLS