Aktualności
Zachęcają do czytania

Zachęcają do czytania

Czworo uczniów z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Łukowie znalazło sposób na popularyzację czytelnictwa wśród młodzieży. Do realizacji projektu „Peek-a-book” wykorzystali social media.

Ich aktywność na stronie internetowej, facebooku i instagramie śledzi grono znajomych, ale licealiści chcieliby wyjść dalej ze swoją inicjatywą. Natalia Zarzycka, Małgorzata Walo, Anna Goławska i Mateusz Lipiński, którzy rozpoczęli działania w listopadzie ubiegłego roku, zaplanowali szereg działań, spośród których część jest na etapie realizacji. Już samo hasło „Peek-a-book” wzbudza zainteresowanie. Nazwa pochodzi z języka angielskiego – jeśli użyjemy jej bez końcowej litery „k”, oznacza zabawę w chowanego. Dodając „k”, tworzy się słowo „book”, czyli książka. Taki zabieg stylistyczny – jak przekonują licealiści – ma zachęcić do zabawy i poszukiwania wiedzy w książkach.

Projekt, który potrwa do końca maja, skierowany jest przede wszystkim do młodych ludzi. – Skupiamy się na social mediach, ponieważ większość naszych rówieśników korzysta z FB i instagrama – wyjaśnia Natalia Zarzycka, kierownik zespołu „Peek-a-book”. – Publikujemy m.in. posty, które uświadamiają, gdzie szukać inspiracji i jak podchodzić do czytelnictwa.

W mediach społecznościowych pod hasłem Peek-a-book znajdziemy szereg interesujących informacji na temat zalet czytania, dowiemy się, jakie filmy zostały nakręcone na podstawie książek oraz np. ile czytają Polacy. Licealiści przedstawili tę ostatnią informację w formie minutowego filmiku, z którego wynika, że według danych Biblioteki Narodowej zaledwie 9% Polaków czyta rocznie więcej niż siedem książek. „Jesteśmy po to, aby, przynajmniej częściowo, zmienić ten stan rzeczy” – takimi słowami zakończyli materiał.

Realizatorzy projektu podpowiadają, doradzają, informują, zachęcają oraz odpowiadają na wiele pytań nurtujących czytelników. Zmierzyli się np. z przełamywaniem bariery czytelniczej. Sami ją pokonali, chociaż nawet w trakcie działań Peek-a-book’a pojawiały się wątpliwości. – Przychodziły momenty znużenia i rodziło się w nas pytanie: „po co nam dodatkowe zajęcia, skoro i tak mamy dużo lekcji?” – przyznaje kierownik zespołu. – Motywujące okazały się pozytywne i miłe reakcje naszych kolegów i koleżanek. Poza tym widzimy aktywność na FB. Kilka osób w odpowiedzi na nasz post dotyczący ulubionych cytatów zamieściło swoje teksty.

Jak pokonać barierę czytelniczą? Uczniowie wyjaśniają: wystarczy sięgnąć po inny gatunek literatury, spróbować zmienić format książki czy miejsce do czytania albo zrobić pauzę. Coś jeszcze? Podpowiedzi można znaleźć na facebboku pod hasłem: PEEK.A.B00.k.

JS