Rozmaitości
Źródło: MS
Źródło: MS

Zimowa szkoła jazdy

Aura nie odpuszcza, a kierowcy przechodzą test swoich umiejętności.

Same zimowe opony nie wystarczą, by poradzić sobie na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Rady fachowca mogą okazać się nieocenione, gdy pojawią się problemy. Zapytaliśmy więc, na co zwrócić uwagę, siadając za kierownicą.

– Pojazdy z tylnym napędem można dociążyć poprzez umieszczenie w bagażniku odpowiedniego balastu – mówi Zdzisław Kozłowski, kierownik Szkoły Bezpiecznej Jazdy WORD Biała Podlaska. – Należy przy tym łagodnie operować pedałem przyśpieszenia. Na bardzo śliskich nawierzchniach ruszamy z miejsca na biegu z łagodnym (pulsacyjnym) przyśpieszeniem, często zwalniając. Zatrzymując pojazd, konieczne jest hamowanie pulsacyjne – wyjaśnia.

Dodaje, że wyruszając na ośnieżone drogi, nie można zapomnieć o zabraniu łopaty. – Na śliskich nawierzchniach przydatna jest przysłowiowa garść piasku wysypana pod koła. Gdy pojazd zakopie się w śniegu, wykorzystujemy posiadaną łopatę i piasek (lub wycieraczki pod koła), cofamy łagodnie po własnych śladach i ponownie ruszamy do przodu na drugim biegu. Unikamy skręcania kół w głębokim śniegu. Dobry skutek daje popychanie pojazdu poprzez pasażerów – dodaje.

Podczas gołoledzi najlepiej zrezygnować z jazdy, ale nie każdy może sobie na taki luksus pozwolić. Jak wtedy jechać? Przede wszystkim z małą, równomierną prędkością i z minimalną ilością gazu. – Zwalniamy łagodnie, zmniejszając nacisk na pedał przyśpieszenia. Redukcję biegów przeprowadzamy, wyrównując obroty silnika do obrotów kół z bardzo łagodnym łączeniem sprzęgła. Hamując, nie doprowadzamy do poślizgu kół i unikamy gwałtownych ruchów kierownicą – wyjaśnia Z. Kozłowski. – W razie wpadnięcia w poślizg najlepszym ratunkiem jest naciśnięcie pedału sprzęgła i zrobienie odpowiedniego użytku z kierownicy. Koła przednie muszą być skręcane w kierunku zarzucania tyłu pojazdu. Mówiąc w uproszczeniu, kierunek ustawienia kół przednich powinien być zbliżony do kierunku jazdy.

Poślizg boczny pojazdu, zwłaszcza na zakręcie, najczęściej kończy się wypadnięciem z trasy, bo trudno go opanować.

Ponieważ sama teoria nie wystarczy, wiele ośrodków i szkół jazdy proponuje szkolenie umiejętności, które stają się bardzo przydatne nie tylko zimą. – Jedynie połączenie wiadomości teoretycznych z umiejętnym wykorzystaniem nawyków praktycznych może zapewnić bezpieczną jazdę – podkreśla Z. Kozłowski. – Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Białej Podlaskiej prowadzi Szkołę Bezpiecznej Jazdy, która łączy w sobie część teoretyczną i praktyczną pod okiem wykwalifikowanych instruktorów. Są to szkolenia bezpłatne, zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Więcej informacji na temat Szkoły Bezpiecznej Jazdy można uzyskać pod nr. telefonu 083-042-58-20 wew. 115 lub na www.wordbp.pl zakładka BRD.


Zimą:

dostosuj prędkość do zmiennych warunków drogowych i pogodowych,

kierownicę trzymaj oburącz w okolicach połowy koła, zdejmując rękawiczki,

nie rozmawiaj przez telefon,

nie manipuluj przy radiu,

pilnie obserwuj sytuację na drodze,

zadbaj o czystość szyb pojazdu,

przewiduj możliwe zagrożenia,

bądź zawsze w pełni sprawny i wypoczęty.

JAG