Rozmowy
Źródło: FOTOLIA
Źródło: FOTOLIA

Zakupowy zawrót głowy

Czy musimy mieć oryginalne opakowanie, by reklamować towar, czy przecenione produkty podlegają reklamacji - czyli jak świadomie korzystać z zakupowej wolności mówi Katarzyna Wawiórko, Miejski i Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów w Białej Podlaskiej.

Czy Polacy są świadomymi konsumentami? Znają swoje prawa i starają się je egzekwować czy wolą „machnąć ręką”?

Polacy nie są nimi, choć wiedzą coraz więcej. Dla mnie świadomy konsument to ten, który świadomie, za określoną kwotę, w określonym sklepie chce kupić określony towar. Nasi konsumenci kupują „na chybił trafił” i najczęściej wydaje im się, że mają prawo do tego czy tamtego, ale tak naprawdę nie mają pojęcia o przepisach czy swoich prawach. Jednak coraz więcej konsumentów wie o istnieniu rzeczników konsumentów i potem domaga się od nich energicznego działania.

Z jakiego typu sprawami najczęściej się zgłaszają?

Z reklamacjami, zwłaszcza obuwia – nie tylko u nas, ale w skali całego kraju. Poza tym skarżą się na różnego rodzaju usługi i różny sprzęt.

Reklamacje, zwroty, wymiana – tu panuje chyba największa niewiedza?

Tak. Wszyscy uważają, nie wiadomo dlaczego, że mogą w ciągu jakiegoś okresu oddać towar bez podania przyczyny, a to nieprawda. Tak można uczynić jedynie przy zakupach poza siedzibą przedsiębiorstwa, na odległość lub w handlu obnośnym. ...

JAG

Pozostało jeszcze 85% treści do przeczytania.

Posiadasz 0 żetonów
Potrzebujesz 1 żeton, aby odblokować ten artykuł