Historia
Źródło: SM
Źródło: SM

Józefinki na Długiej

W poniedziałek 19 marca uczniowie i nauczyciele I Liceum Ogólnokształcącego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Garwolinie po raz 28 obchodzili tradycyjne „Józefinki”. Tegoroczne święto patrona szkoły było wyjątkowe, gdyż wpisało się w jubileusz placówki oraz 100 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.

Oficjalna część uroczystości rozpoczęła się Mszą św. w kolegiacie Przemienienia Pańskiego, następnie złożono kwiaty pod kamieniem marsz. J. Piłsudskiego na miejscowym skwerze oraz odśpiewano hymn szkoły. Dalsza część spotkania przebiegała w budynku placówki przy ul. Długiej. - 19 marca 2018 r. zapisze się najpiękniejszą kartą w historii naszej szkoły. Święto jej patrona, tradycyjne „Józefinki”, obchodzimy w roku jubileuszu 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę i w roku jubileuszu 100-lecia naszej szkoły. To doniosłe wydarzenie dla młodzieży, rodziców, nauczycieli i pracowników. Święto patrona podsumowuje pewien etap rozwoju naszej placówki i pokazuje, jakie wartości są ważne dla szkolnej społeczności - mówiła w części oficjalnej uroczystości dyrektor szkoły Joanna Ostrowska.

– Od 1918 r. I LO jest ważnym ośrodkiem kształcenia i wychowania. Marsz. W okresie międzywojennym patronował mu J. Piłsudski. Po wojnie komunistyczne władze nie pozwoliły na to, gdyż symbolizował idee suwerennego i niepodległego państwa. Imię patrona powróciło do szkoły 3 czerwca 1990 r. Rok później z inicjatywy nauczycielki języka polskiego śp. Magdaleny Płatek zorganizowano pierwsze „Józefinki” i to piękne święto łączące społeczność szkolną trwa do dzisiaj – podkreślała dyrektor placówki.

 

100 nowych pytań

Jednym z punktów programu uroczystości był spektakl pt. „100 nowych pytań”, który tematycznie nawiązywał do jubileuszu 100-lecia szkoły. Przedstawienie przygotowane zostało przez uczniów liceum pod kierunkiem nauczycielki języka polskiego Agnieszki Maczkowskiej, przy współpracy Jadwigi Walendy (scena taneczna) i Andrzeja Szarka (opieka muzyczna). Spektakl miał charakter syntezy sztuk – istotną rolę odegrało słowo, muzyka, taniec, film, fotografia.

Narratorzy, komentując prezentowane sceny, zastanawiali się nad tym, co stanowi istotę szkoły na Długiej. – 100 lat to piękny wiek. Już w pełni dojrzały, pełen doświadczenia życiowego. Wiele historii poznały mury tej szkoły. (…) Jak w ciągu niespełna godziny zmieścić 100 lat życia? 100 lat nieustannej historii? – pytali uczniowie podczas spektaklu.

– Za pomocą różnych form ekspresji pokazano nie tylko atmosferę i wartości cenione w szkole na Długiej, ale też talenty i zdolności młodych ludzi w niej się uczących. Filmy i prezentacje wpisały teraźniejszość w szerszy kontekst – przeszłości, podkreślając trwałość tradycji – tak bardzo ważnych w naszej szkole – komentuje A. Maczkowska, pomysłodawczyni przedstawienia. – Cieszy to, że młodzi ludzie chętnie, aktywnie i twórczo włączyli się w tworzenie spektaklu. Był czas na dyskusje, modyfikacje pomysłów, ustalenia i wspólną pracę. Trzeba było zadać sobie istotne pytania, co jest w naszej szkolnej rzeczywistości najważniejsze i w jaki sposób można to pokazać w programie. I trzeba też było znaleźć odpowiedzi. To bardzo ciekawe doświadczenie – dodaje nauczycielka.

 

Szkolny Festiwal Nauki i Kultury

Aby uczcić jubileusz szkoły oraz 100 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, zorganizowano Festiwal Nauki i Kultury, w ramach którego uczniowie wraz z nauczycielami przygotowali wystawy tematyczne cieszące się ogromnym powodzeniem wśród zwiedzających. Koordynatorem przedsięwzięcia była nauczycielka biologii Hanna Jaskuła. Wystawom i wydarzeniom patronowała symbolicznie liczba 100.

Zaprezentowano wystawy: „Wielcy chemicy ostatniego stulecia”, „Wielcy matematycy ostatniego stulecia”, „Sukcesy polskich biologów ostatniego stulecia”, „100 lat Polskiego Towarzystwa Geograficznego – Klub Podróżników”, „100 lat literatury”, „Wielcy święci ostatniego stulecia”, „Na strychu u mego dziadka…” – prezentująca 100-letnie eksponaty; „100 wydarzeń z historii szkoły”, „Dawne laboratorium”.

Nie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się wśród zwiedzających pokazy chemiczne, złote myśli sławnych chemików, „Święto Niepodległości okiem botanika”, „Taniec na przestrzeni stulecia”; wystawy „Dziękuję Ci szkoło za…”, „Nauczyciele, jakich nie znamy”, „Z Długą przez świat”, „Marszałek Piłsudski oczami uczniów”, „Marszałek na Facebooku” bądź „Białe kruki, czyli najstarsze szkolne zbiory książek”.

Ponadto przeprowadzone zostały warsztaty muzyczne oraz warsztaty informatyczne pt. „Inspirujący świat fraktali”. Miała miejsce również debata poświęcona drogom do niepodległości.

Słodki poczęstunek dla wszystkich uczniów, nauczycieli i gości można było otrzymać w kawiarence szkolnej, która otrzymała nową nazwę: „Słodka kawiarnia 100 dobrych manier”.

Festiwal był dobrą formą zaprezentowania pasji uczniów i nauczycieli. – Każdy z was jest wyjątkowy, każdy z was zasługuje na gromkie brawa – mówiła koordynatorka festiwalu H. Jaskuła – i każdy dziś zasługuje na to, by stanąć tu na czerwonym dywanie.

Tegoroczne „Józefinki” przeszły do historii, ale obchody jubileuszu szkoły wciąż trwają.

SYLWIA MITKOWSKA


Okiem uczniów

„Nasz spektakl nie był zwykłym przedstawieniem. To nietypowa lekcja 100 nowych pytań, podczas której uczyliśmy się współpracy, odpowiedzialności i dojrzałości w relacji uczeń – nauczyciel. Uczyliśmy się doceniać szkolny czas, który przeżywamy”.

„Program może skłonić nas do zagłębienia się w historię i tradycję szkoły, a także pobudzić naszą wrażliwość na inne kultury. Warto także wspomnieć, iż wykorzystanie różnych materiałów multimedialnych dodatkowo ubogaciło spektakl i dodało mu powagi. Z pewnością taka synteza sztuk stała się pomocą dla odbiorców w pełniejszym zrozumieniu przesłania programu”.

„Spektakl, który zobaczyłam podczas „Józefinek”, bardzo dobrze ukazał naszą szkołę, a w szczególności uczniów, którzy odsłonili kawałek siebie. Kiedy podczas spektaklu odtwarzano filmy, do oczu cisnęły się łzy, których nie spodziewałam się w tym momencie. Naszły mnie refleksje, że szkołę na Długiej cenię za przekazywane tu od tak wielu lat wartości i przekazywane tradycje.

Może podczas następnego jubileuszu nauczyciele razem z uczniami stworzą film o nas, starszych pokoleniach, dawnym życiu tej szkoły…”.