Zastopowana inwestycja
Obiekt miał powstać na terenie dawnej fabryki mebli na ul. Łomaskiej. Pierwszy szpadel na placu budowy wbito pod koniec sierpnia bieżącego roku. Galeria miała być gotowa w czwartym kwartale 2019 r. Inwestor uzyskał potrzebne zgody i pozwolenia. Dotychczasowe prace przeprowadzano dosyć sprawnie. WSA przychylił się jednak do skarg złożonych przez mieszkańców okolicznych domów. Zaskarżający obawiają się, że ciężki sprzęt wykorzystywany na budowie może przyczynić się do osłabienia gruntu i pękania ścian stojących w pobliżu budynków. Boją się także zmiany kierunku odpływu wód opadowych. - Najogólniej rzecz ujmując, przyczyną uchylenia pozwolenia na budowę było przedwczesne, bez wystarczających podstaw według ustalonego stanu sprawy uznanie przez organy administracji architektoniczno-budowlanej, iż obszar oddziaływania inwestycji ogranicza się jedynie do terenu tej inwestycji.
Konsekwencją tego było zawężenie kręgu osób zainteresowanych w sprawie – tłumaczy dość enigmatycznie Grzegorz Wałejko, rzecznik WSA.
Wielkie liczby
O komentarz do sprawy zapytaliśmy inwestora, ale do dnia złożenia tego numeru „Echa Katolickiego” nie uzyskaliśmy odpowiedzi. Wyjaśnienia nie doczekaliśmy się także od powiatowego inspektora nadzoru budowlanego w Białej Podlaskiej.
Galeria Karuzela byłaby trzecim i największym centrum handlowym w mieście. Jego powierzchnia handlowa ma mieć blisko 14 tys. m². W planach jest 60 sklepów i salon meblowy. Będą też supermarket, część gastronomiczna i parking dla prawie tysiąca aut. W sierpniu zapowiadano, że Karuzela da pracę około 500 osobom. Pierwszy etap budowy ma kosztować 100 mln zł. Cały projekt opiewa na kwotę 170 mln zł.
Trwają rozmowy
Orzeczenie o uchyleniu pozwolenia na budowę zostało wydane 31 października tego roku. Do dziś ekipie budowlanej udało się zalać dużą część fundamentów i postawić ponad połowę słupów konstrukcji budynku. Inwestor skupił się jednak nie tylko na wnoszeniu galerii. W porozumieniu z miastem wybudował łącznik pomiędzy ul. Witoroską (droga wojewódzka 812) i przyszłym centrum. Ten odcinek znaczne ułatwił dostęp do Szkoły Podstawowej nr 3. Spółka jest gotowa włączyć się także w budowę dwóch rond na skrzyżowaniu ulic Łomaskiej i Sportowej oraz Łomaskiej, Kolejowej i Zielonej. Mają one powstać przed oficjalnym otwarciem centrum. Na razie jednak inwestor zabezpieczył plac budowy i próbuje wyjaśnić zaistniałą sytuację.
AWAW