Wiadukt coraz bliżej
Przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Wojska Polskiego do najbezpieczniejszych nie należy. Ruchliwa droga wojewódzka krzyżuje się z siedmioma torami kolejowymi, w tym linią łączącą Terespol z Warszawą oraz prowadzącą do stacji rozrządowej Kobylany, która obsługuje ruch towarowy. Długość przejazdu to 68 m.
– Wiadukt całkowicie wyeliminuje ryzyko kolizji w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawni system komunikacji w tym miejscu – zapewnia Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe, które zamierzają zlikwidować przejazd i wybudować wiadukt. Spółka już ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla nowego skrzyżowania bezkolizyjnego w Terespolu. Koncepcja ma określić warunki techniczne i wskazać możliwe warianty budowy, a konkretnie ustalić grunty, które trzeba byłoby kupić bądź wywłaszczyć. Oceniany będzie też wpływ inwestycji na środowisko naturalne.
Dokumentacja uwzględni również poziom hałasu, a także miejsca tzw. możliwych konfliktów społecznych. Wykonawca ma również przeprowadzić konsultacje społeczne z mieszkańcami Terespola. W planach jest spotkanie i przekazanie ankiety.
Koncepcja pozwoli także na podanie przybliżonej wartości budowy wiaduktu. – Sam koszt opracowania koncepcji to ok. 180 tys. zł. Koncepcja powinna być gotowa do końca drugiego kwartału 2021 r. – zapowiada M. Siemieniec, dodając, iż to pierwszy etap wspólnej inwestycji PLK, województwa lubelskiego oraz miasta Terespol.
Uzupełnieniem prowadzonej na stacji modernizacji będzie rozbudowa stacji o dziesięć torów. – Zapewni to lepsze przygotowana do obsługi dłuższych i cięższych pociągów. Przejście graniczne przyjmie więcej pociągów towarowych, co oznacza większe możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją – zapowiada rzecznik PKP PLK.
MD